فرهنگ واژگان شغلی

درزمان ورود به بازارکار با عبارتی مثل رزومه، مصاحبه شغلی روبرو شوید اگر معنی این کلمه ها را نمیدانید نترسید. هیچ‌کدام از این اصطلاحات آنقدر که از اسمشان به نظر می‌رسد پیچیده نیستند. فقط کافی است مقداری وقت بگذارید و کمی در مورد هر کدام از این اصطلاحات دنیای کار و استخدام بخوانید.

ما هم برای اینکه کار شما را ساده‌تر کنیم، تمام  واژگان مرتبط با استخدام و شغل را در اینجا جمع‌آوری کرده‌ایم. این صفحه نقش یک لغت نامه را برای افرادی که تازه به دنیای کسب و کار قدم گذاشته اند ایفا می‌کند.

واژگان مرتبط با استخدام و شغل

پیشاپیش از شما درخواست داریم که اگر به دنبال معنای یک عبارت به خصوص هستید و این عبارت در این فرهنگ لغت ما گنجانده نشده است، این موضوع را از طریق بخش نظرات به اطلاع ما برسانید تا بتوانیم این فرهنگ واژگان را با کمک شما عزیزان کامل کنیم.

۱-     استخدام (Employment)

هر چند در لغت کلمه استخدام را به خدمت گرفتن معنی میکنند اما در واقع استخدام یعنی استفاده از خدمتی است که فرد استخدام شونده ارائه می کند و در برابر این خدمت رسانی حقوق معینی را از دریافت می­کند.

۲-    شغل(Profession)

عبارت است از وظایف مشابه و مرتبطی که به عهده یک فرد در مقابل دریافت حقوق و دستمزد گذارده می شود. در اصطلاح عامیانه به آن “کار” گفته می شود.

۳-   کارفرما (Employer)

شخصیتی است که درخواست خدمت می کند و در قبال این خدمت مبلغ تعیین شده را پرداخت میکند

۴-    کارگر(Worker)

فردی است که خدمتی برای ارائه دارد و درقبال آن مبلغی دریافت می­کند.

۵-   کارجو

شخصی که دنبال شغل میگردد مکن است در حال حاضر بیکار باشد یا اینکه به دنبال شغل بهتر است.

۶-    فرصت شغلی

این واژه به معنای وجود یک پست و سمت خالی در سازمان و یا شرکتی است. با کلیک بر  روی لینک زیر از جدیدترین فرصت های شغلی در سایت

کارومه مطلع شوید.

                                                        جدیدترین آگهی های شغلی 

۷-   قراداد کاری

قرارداد کاری عبارتست از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام میدهد. برای استفاده از نمونه قراداد های استخدامی تهیه شده در قسمت محصولات دیجیتال روی لینک زیر کلیک کنید.

نمونه قرارداد های استخدامی 

۸-   آگهی شغلی

اگهی شغلی، اطلاع رسانی جهت یافتن مناسب‌ترین افراد و استخدام است.

۹-    رزومه کاری (Resume)

(Resume) نوشته ای است که پیشینه سوابق تحصیلی، مهارت های شغلی، تجربیات کاری و مهارت های فرد جویای کار در آن درج می شود. در واقع شرکت ها و بنگاه های مختلف برای استخدام افراد، نیاز به نوعی پیش زمینه دارند تا بتوانند از میان درخواست های موجود مناسب ترین گزینه را انتخاب نمایند. از این رو نیاز به داشتن رزومه مناسب برای فرد متقاضی کار بسیار ضروری می باشد.

اولین گام برای ورود به بازارکار ساخت رزومه حرفه ای است. برای استفاده از رزومه ساز آنلاین کارومه،  از اینجا کلیک کنید. 

در برخی از کشورها به جای رزومه از عبارت CV که مخفف کلمه Curriculum Vitae استفاده می شود. همچنین کارنامک نام دیگری است که بر روی رزومه نهاده‌اند. یک رزومه کاری مناسب می‌تواند به صورت چاپ شده در حداکثر یک یا دو صفحه و یا الکترونیکی در قالب فایلهای PDF و DOC باشد.

 

۱۰-    نامه درخواست کار(job Request Letter)

نامه درخواست کار زمانی نوشت می شود که فرد متقاضی کار علاوه بر رزومه خود قصد دارد علت درخواست خود را برای مجموعه مورد نظر ارسال کند و در این خواست نقاط قوت خود را برای شغل مورد نظر بیان می­ کند.

۱۱-   مصاحبه شغلی ( interview)

مصاحبه شغلی یکی از روش‌هایی است که شرکت‌ها و موسسات برای گزینش کارکنان خود به کار می‌برند. مصاحبه بصورت حضوری و تلفنی است.

برای آشنایی با سوالات مصاحبه شغلی مقاله زیر را حتما بخوانید:

             ۱۰۰سوال مهم در مصاحبه شغلی، برای مصاحبه شغلی آماده شو

بیان دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.