کارورزی، جهشی در مسیر شغلی

همه ی ما متولدین دهه ۵۰ یا ۶۰ خاطراتی از تابستان های ‌کاری در‌دوران کودکیمان داریم. تابستان هایی ‌گرم، اما آموزنده! زمانی که پدرانمان ما را به عنوان شاگرد یا وردست به مغازه،‌ بازار و یا کارخانه ها می‌فرستادند تا علاوه بر کسب مهارت‌ و حرفه برای کار در آینده آماده شویم. این روش‌ آموزش و کسب تجربه، یا همان کارورزی، قدمتی بیش از سن و سال من و شما دارد.

بیش از ۷۰۰ سال است که نظام آموزشی استاد_ شاگردی در‌کشورمان رواج دارد. شاگرد به تدریج فنون کار‌ را از استاد فرا گرفته و با تمرین به مرحله استادی می‌رسید. این روش‌ تا تاسیس دارالفنون در دوره قاجار پابرجا بوده است. اما پس‌ از تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌ها و دانش‌سراها جامعه با مشکلی بزرگی مواجه شد!!! مشکل‌، عدم تسلط دانشجوها برفنون‌ اجرایی کار‌ بود. مسئله ای که این روزها گریبان گیر فارغ التحصیلان جویای کار است. البته این‌ مشکل یک طرفه نبوده‌ و‌ کارفرماها نیز در زمینه جذب نیروی متخصص و ماهر نیز با آن مواجه هستند.

اگر شما هم به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید و خودتان را برای ورود به محیط کار آماده می کنید و به دلیل عدم داشتن تجربه کاری مرتبط با رشته خود نگران ارائه رزومه تان به کارفرمایان هستید، خبری خوش در راه است!

راه حل این مشکل، گذراندن دوره های کارورزی است.

کارورزی چیست؟

آئین نامه کارورزی تحت عنوان “کارآموزی و افزایش مهارت” در سال ۱۳۳۹ به تصویب شورای عالی کار رسید. دوره هایی به نام کارورزی برای دانشجویان تازه فارغ التحصیل ایجاد شد تا طی آن فرد یا همان کارورز برحسب توانمندی های خود و با برخورداری از دانش مقدماتی برای کسب مهارت در آن شرکت کند. برای مطالعه بیشتر مقاله زیر را بخوانید.

کارورزی چیست؟

طول  دوره های کارورزی بسته به رشته و کشور مورد نظرمتغیر است(در آینده در مورد کارورزی در کشور های مختلف صحبت خواهیم کرد). دوره کارورزی در کشور ما بین ۴ تا ۶ ماه است. در طی این دوره علاوه بر کسب مهارت و تجربه، به شناخت بهتری از خود و مسیر شغلی آینده خود خواهید رسید. کارورز می تواند به دور از استرس و یا فشار کاری به تجربه و تمرین بپردازد. همین نکته است که کارورزی را دوره ای منحصر به فرد می کند.

امروزه کلمه کارورزی کاربردهای  فراوانی پیدا کرده است و به سختی می توان هدف گوینده را از بیان آن فهمید، حتی گاهی با دوره‌های اجباری کارآموزی هم اشتباه می شود. پس بهتراست این دو را از هم تفکیک کنیم.

تفاوت کارورزی و کارآموزی

کارورزی دوره ای اختیاری است و فرد به صورت داوطلبانه و پس از اتمام دوره‌ی تحصیل در آن شرکت می‌کنند. اما کارآموزی دوره‌ای اجباری (برای بعضی رشته ها)است که فرد از طرف محل تحصیل به مراکز کارآموزی معرفی شده و جزئی از مراحل تحصیل وی است.

هرچند كارآموزي‌ و كارورزي‌ تفاوت های در حقوق و دستمزد و بیمه دارند، ولی هر دو يك‌ هدف‌ مشترك‌ دارند و آن‌، كسب‌ مهارت‌ و تجربه‌ متناسب با رشته تحصیلی فرد است. در نتیجه گذراندن دوره های کارورزی نه تنها یک مزیت بلکه یک ضرورت محسوب می شود وشما را برای ورود به دنیای کار آماده می سازد.

اگر به دنبال جهشی در مسیر شغلی خود هستنید  همین حالا در سایت کارومه ثبت نام کنید تا به جدیدترین فرصت‌های کارورزی دسترسی داشته باشید.

4 نظر
  1. شاکری

    با سلام وخداقوت
    منبع موثق ای هم دارد این مطلب؟

    1. amber.v

      این مطلب بر اساس ایین نامه شورای عالی کار و مصوبه ی سال ۱۳۳۹ نوشته شده است.جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی مراجعه فرمایید.

    2. رزیتا زارع

      سلام
      بله سایت وزارت کار

  2. HyunA

    بسیاااار عالی و مفید بود…ممنون از اطلاع رسانی های خوبتون…

بیان دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.