۱۰ روشی که به وسیله آن می‌توانید توجه مدیران را به کار خود جلب کنید.

غالب مواقع تصدیق کار کارکنان نیاز به صرف زمان و کمی تلاش دارد؛ اما صرف انرژی برای این کار ارزشش را دارد. این راهنمایی‌ها کمکتان می‌کند که چگونه سخت‌کوشی و کار و تلاش‌هایتان مورد قدردانی و تصدیق قرار بگیرد.

بعد از سال‌ها کار کردن و پیشرفت و پایبندی به اصول ثابت اخلاق کاری، می‌توانید عقب‌نشینی کنید و منتظر ستایش همکارانتان، مدیران ارشدتان و ابرستارهای صنعت بمانید. ولی آیا به این طریق تلاش کارکنان شناخته و تقدیر می‌شود؟ نه، نه کاملاً.

اهمیتی ندارد که چقدر در کاری که به آن مشغولید مهارت و تخصص دارید، توقع نداشته باشید که دیگران بطور خودبخودی، جایگاه شما را تشخیص دهند و متوجه پیشرفت‌هایتان شوند؛ در واقع، لازم است، چند قدم بیشتر بردارید تا مدیران ارشدتان را متوجه این موضوع کنید. کسب نام و شهرت ارزشی بیشتر از گرفتن امتیازات ساده دارد.

بن بروک، مدیر عامل بنیاد راهنمایی و کمک شغلی در نیویورک، می‌گوید: «اگر خواهان پیشرفت در شغلتان هستید تصدیق و به رسمیت شناختن کارتان اهمیت مهمی دارد. فقط زمانی را تصور کنید که شرکتتان قصد کند که کارکنانش را اخراج کند؛ اگر شما ناشناخته باشید و اهمیت کارهایتان تصدیق نشده باشد در معرض آسیب و خطر اخراج شدن قرار می‌گیرید.»

خواه بدنبال ترقی کردن، ترفیع و یا یک کار رویایی جدید باشید، یادگرفتن چند روش باعث می‌شود که پیشرفت‌ها و سخت‌کوشیتان مورد تصدیق و تحسین قرار بگیرد.

درخواست پاداش کنید.

تندیس‌های درخشان و مدال‌های، تنها برای بازیگران سینما و ورزشکاران نیست. اهمیتی ندارد که به چه کاری مشغولید، فرصتها و امتیازات خوبی در سازمان‌ها وجود دارد و آن‌ها کمک هزینه‌ها و امتیازاتی به کار شما اختصاص می‌دهند.

بروک می‌گوید: برای آگاهی از مطالب  مربوط به پاداش و جوایز نشریه‌های محلی و بین‌المللی که در ارتباط با صنعت و شغلتان منتشر می‌شود را بررسی کنید. همچنین از جوایز داخلی شرکتتان اطلاع حاصل کنید. بررسی کنید که جایگاه شغلیتان، به چه شرایط و صلاحیت‌هایی برای دریافت امتیازات و جوایز نیاز دارد. سپس از یک مربی یا راهنما کمک و پیشنهاد بخواهید که برای کدامین امتیازات درخواست بدهید.

در کنفرانس‌ها سخنرانی کنید.

 یکی از شایع‌ترین ترس‌ها، سخنرانی کردن در حضور مردم است؛ اما اگر بتوانید بر این ترس غلبه کنید و به راحتی این کار را انجام دهید، این کار می‌تواند منفعت زیادی برای حرفه شما فراهم بیاورد.

بروک می‌گوید:‌ «منتظر نمانید که برای انجام این کار از شما دعوت شود. از برگزارکنندگان کنفرانس‌ها و همچنین از سخنرانان با سابقه و اداره‌کنندگان همایش‌ها اطلاع حاصل کنید.»

کنفرانس‌های جامع، برای پذیرش سخنران دارای ضوابط و روندهای قانونی و رسمی است؛ ولی سخنرانی داوطلبانه در بین گروه‌های کوچک و تجمعات محلی راحت‌تر است، برای انجام این کار با مدیرانتان و گروه‌های مجمع عمومی هماهنگی‌های لازم را بعمل آورید.

دوستانی در رده بالای مدیریت پیدا کنید.

اجازه ندهید که عنوان‌ها و سمت‌های تجملی دچار اضطرابتان کند. بیشتر مواقع اگر مدیران ارشد به ایده‌ها و توانای‌هایتان پی ببرند، علاقمند به مشارکت با شما هستند.

اسکیپ پریچرد می‌گوید: «در مواقع لزوم از خودتان تعریف کنید. اگر ایده خوبی دارید پیشنهاد دهید. اجازه بدهید که مدیران ارشد از شما شناخت بدست آورند؛ موضوعات ومسائل را به روش مصنوعی و غیر طبیعی به دیگران تحمیل نکنید، قصد شما نباید کسب شهرت باشد چون دیگران از انگیزه‌‌هایتان آگاه می‌شوند.»

فِرنوش براک، مربی و مؤسس شغلی در کارولینا، می‌گوید:« در پروژه‌های داوطلبانه شرکت کنید و یا با شرکت در گفتگوها مدیران خود را از بصیرت و بینش درونیتان آگاه کنید.»

 

پیشرفتها و موفقیتهایتان را با رئیستان سهیم شوید.

لازم نیست که هر ساعت در اتاق رئیستان را بزنید تا با او در ارتباط باشید. در عوض، موجز و خلاصه کاری را یاد بگیرید، روشهای ارتباطی جدید و مرجح را که به وسیله آن می‌توانید با او درارتباط باشید به روز کنید و تجربیاتتان را سهیم شوید. این روشها می‌تواند ایمیل، پیام کوتاه و فوری ویا جلسات حضوری منظم باشد.

بروک می‌گوید:‌« به تاثیری که فعالیت‌هایتان بر روی شرکت گذاشته است تاکید کنید، نه فقط بر کارهایی که انجام داده‌اید. مثلاً بجای اینکه بگویید که کارهای مربوط به مشتریان بد حساب شرکت را انجام دادم بگویید که به وسیله فسخ کردن حسابها، برای شرکت یک میلیون دلار پس انداز کرده‌اید.» با واژگان مربوط به شغل ارتباط درست برقرار کنید و به طور صحیح از آن استفاده کنید.

 

به رئیستان در حل دردسرهایش کمک کنید.

اگر رئیستان در شرایط سختی است. کمی از مشکلاتش را حل کنید و به این طریق نظر یک فرد قابل اعتماد را برای انجام کارهایتان و پیشرفت‌هایتان به طرف خود جلب کرده‌اید.

بروک می‌گوید:‌« تشخیص دهید، چه چیز و یا چه کاری فشار بیشتری بر رئیستان وارد می‌کند و بعد مقداری از وقت و انرژیتان را صرف حل کردن مشکلاتش بکنید.»

این کار می‌تواند کار ساده‌ای مانند جواب دادن به تلفن یک موکل مشخص، یا به عهده گرفتن مسئولیت بررسی اضافه گزارشات هفتگی، یا کار پیچیده‌ای باشد مانند پیدا کردن راه حل و تجزیه و تحلیل یک موضوع خاص و مشکل‌ که با آن روبرو شده است.

 

داوطلبانه در کمیته‌های داخلی شرکت فعالیت کنید.

خواه این فعالیت برنامه‌ریزی جشن سال نو در شرکت باشد یا کمیته‌ای برای ایجاد سلامت و امنیت نیروی کار شرکت باشد. درگیر شدن با گروه‌های داخلی شرکت، چهره جدیدی از شما به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که به طور جامعی درگیر شغلتان هستید و فقط مبانی و اصول را مورد ملاحظه قرار نمی‌دهید.

تا زمانی که انتخاب صحیحی انجام دهید، این نوع از مشارکت‌ها کمک می‌کند که در شغلتان بدرخشید.

بروک می‌گوید:‌« تشخیص دهید که چه کاری برای جایگاه شغلیتان مهم است. تنها درگیر شدن با یک فعالیت بدان معنی نیست که آن کار ارزشمند است. از مدیرانتان بخواهید که فعالیت‌هایی را به شما پیشنهاد بدهند که در آنها سابقه و مهارت دارید و همچنین از آن کار چیزهای جدیدی بیاموزید.»

 

با همکارانتان در شعبه‌های دیگر مشارکت کنید.

برای گسترش قلمرو کاریتان مجبور نیستید که فقط عضو یک انجمن رسمی باشید. منابع  فراوانی نزد همکارانتان وجود دارد، فقط باید به آنها دسترسی پیدا کنید. به جستجوی روشهایی باشید که به وسیله آن با افرادی که در شعبه‌های متفاوت، در دفاتر کاری دیگر، و یا به فعالیتهای دیگر مشغول بکار هستند به تشریک مساعی برسید.

بروک می‌گوید:‌« با درگیر شدن با دیگران به شبکه گسترده‌ای دست می‌یابید که به شما و شغلتان، میدان دید و وضوح بیشتری می‌دهد.»

موفقیت همکاران خود را تصدیق کنید.

شما تنها کسی نیستید که در آرزوی ستایش و تجلیل اجتماعی هستید. با اختصاص کمی زمان برای تحسین و تصدیق کار خوب دیگران این عشق و اشتیاقتان را با آنها سهیم شوید. با انجام این کار شهرت خوبی در شرکت کسب می‌کنید و منبعی از انرژی مثبت برای شرکت فراهم می‌کنید.

بروک می‌گوید:‌‌« هنگامی که متوجه می‌شوید که همکارانتان کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهند، یک پیام و یا یک ایمیل تکریم و تجلیل برای آنها بفرستید. هنگامی که در رسانه‌های اجتماعی مورد تحسین و توجه قرار گیرند، همکارانتان از شما قدردانی می‌کنند و لطف شما را جبران می‌کنند.»

بیاموزید که فروتنانه تعاریف دیگران را بپذیرید.

در هنگامی که از شما تعریف می شود از ابراز هر گونه رفتار خارج از اخلاق و ناشیانه خوداری کنید و جنبه‌های مثبت تعاریف را با خوشحالی بپذیرید.

بروک می‌گوید:‌« خوشبختانه، فاصله زیادی بین خودشیفتگی و خود کوچک شماری وجود دارد. شما می‌توانید با یک لبخنده ساده و گفتن “متشکرم” و یا “خواهش می‌کنم” از بی احترامی کردن به دیگران جلوگیری کنید و با انجام این کار، فردی که از شما تعریف کرده است، متوجه می‌شود که شما کلمات خوب او را درک و تقدیر کرده‌اید.»

 

پیشنهاد شغل از شخص دیگری بگیرید.

اخبار خیلی سریع به گوش همه می‌رسد. هنگامی که شما کارهای بزرگی انجام بدهید و آنها به رسمیت شناخته شوند. (تصدیق شده باشند.)‌ این تنها همکارانتان نیستند که این امر را تشخیص داده‌اند. اگر شرکتتان قصد نگه داشتن شما را دارد، ممکن است گرفتن پیشنهاد کار از طرف شخص دیگری شما را برای شرکت خواستنی‌تر کند. با وجود این، مواظب باشید که چگونه این بازی را درست انجام بدهید؛ زیرا این کار می‌تواند نتیجه معکوس بدهد و موقعیت و پیشنهاد شغلی جدید مغایر و متناقض با شما باشد.

بروک توصیه می‌کند: پیشنهادهای شغلی دیگر را به خاطر داشته باشید و متکبرانه تظاهر کنید که کار جدیدی نمی‌خواهید، تا اینکه به آخر بازی برسید، به طوری که دیگر پست بلاتصدی تهدید خطرناکی برای شما به حساب نیاید؛ در این موقع، می‌توانید این مطلب را اینگونه با رئیستان در میان بگذارید:‌« چند ماه پیش پیشنهاد کاری قابل ملاحظه‌ای از طرف یک شرکت مشهور گرفتم که واقعاً مجبورم کرد، در مورد خواسته‌هایم فکر کنم. البته تصمیم گرفتن در این مورد آسان و منصفانه بود، چون فقط ترجیح می‌دهم که اینجا و برای شما کار کنم.»

البته حالا که دیگر توجه دیگران را به خودتان جلب کرده‌اید ضرری ندارد که به شغلهای دیگر هم نظری بیندازید؛ زیرا فرصت رقابت کردن برای شما مهیا شده است.

جدیدترین فرصت های شغلی را در کارومه مشاهده کنید.

منبع 10 ways to get your work noticed by senior staff

بیان دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.