۷ مهارت نرمی که حرفه کاری شما را متحول می‌کند.

به سختی گرفتار کسب مهارت‌های حرفه ای هستید، در حالی که مسئله فراتر از این است.

به عنوان بهترین برنامه نویس، ویراستار، مکانیک یا در هر شغل دیگری، اعتبار کسب کرده اید، اما اگر قادر به کار کردن با دیگران نباشید، این شهرت زودگذر است.

تعداد زیادی از مهارت‌های مهم حرفه ای را به سادگی نمی توان برای کارکنان و کارفرمایان در کلاس درس آموزش داد و یا به وسیله امتحان ارزیابی کرد. این مهارت‌ها، مهارت‌های نرم نامیده می‌شوند، که جهت کاریابی و روی هم رفته برای هر حرفه ای که تصور کنید، بسیار حیاتی می باشند.

 

مهارت‌های نرم چه مهارت‌هایی هستند؟

بر خلاف مهارت‌های سخت که اندازه گیری و اثبات آنها امکان پذیر است، تعین کمیت مهارت‌های نرم پیچیده و مشکل است. تفکر تحلیلی، ارتباط شفاهی و کتبی مثال‌هایی از مهارت‌های نرم هستند.

پژوهش اجتماعی در زمینه مدیریت منابع انسانی نشان می دهد، که کارفرمایان بیشتر نگران مهارت‌های نرم کارکنان، تا توانا‌یی‌های فنی آن‌ها مانند فهم متون و یا ریاضیات هستند.

یکی از دلایلی که موجب اهمیت این موضوع شده است، تسهیل روابط انسانی به وسیله مهارت‌های نرم است. کتی رابینسون، بنیانگذار بنگاه آماده سازی شغلی ترینگ پرینت در بستون بیان می کند که «مهارت‌های نرم کلید ایجاد روابط نزدیک، اکتساب قابلیت و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای پیشرفت حرفه‌ای است».

به طور اساسی، شما می‌توانید در کاری که انجام می دهید بهترین باشید. اما اگر مهارت‌های نرم را از آن حذف کنید، شانس موفقیت شغلی خود را محدود می کنید.

در مورد مهارت‌های نرم و مراحل اکتساب آنها مطالعه کنید، تا در زمینه  ثبات و استحکام شغلی آگاهی بدست آورید.

 

مهارت‌های نرم مرتبط با حرفه و شغل:

  

۱. ارتباطات

چرا به آن نیاز دارید؟

هر دو مهارت، ارتباطی شفاهی و کتبی داری بیشترین اهمیت در محیط کار هستند. بدان سبب که این مهارت‌ها در ایجاد مطلوبیت شما و ارزیابی دیگران از شما تاثیر گذار است، و همچنین در بهبود ایجاد فرصتهای ارتباطی با همکاران اثر گذار است.

مهارت‌های ارتباطی باعث پیشرفت سطح کارایی می شوند، به این علت که شما را قادر می سازد تا انتظارات مدیر خود را به وضوح پیش بینی کنید، و در نتیجه این امر باعث اجرای عالی وظایف محول شده می گردد.

چرا کارفرمایان به دنبال مهارت‌های ارتباطی هستند؟

کارگران در صورتی سودبخش و بار آور هستند، که بدانند چطور با همکاران خود ارتباط برقرار کنند.

رابینسون بیان می کند که «اگر بتوانید به روشنی بیان کنید که چه کسی، چقدر، چه وقت، کجا، چرا و چطور کار خود را ارائه دهد، برگ برنده را بدست آورده اید».

 

۲. کارگروهی

چرا به کار گروهی نیاز دارید؟

بندرت موفقیت یک شرکت در گرو انجام کار فردی کسی است که همه امور را به تنهایی به انجام برساند. موفقیت در نتیجه همکاری گروهی از افراد به سمت هدف مشترک است. هنگامی که کارفرمایان بتوانند استعدادهای گوناگون افراد را به‌کار گیرند، همه برنده هستند. ( بعلاوه: همچنین داشتن دوستان در محیط کار باعث رضایت شغلی می شود.)

چرا کارفرمایان به دنبال کار گروهی هستند؟

کارفرمایان به دنبال کار گروهی هستند تا در ایجاد فرهنگ شغلی دوستانه کمک کنند. چرا که این فرهنگ در حفظ کارکنان و در ایجاد و جذب استعدادهای عالی آنها موثر است. گذشته از این، باعث تشریک مساعی با همکاران و تقویت کیفیت کار نیز می‌شود.

چگونه این مهارت را بدست آوریم؟

کارن لیتزینگر مربی رفتار حرفه ای بیان می کند که برای ایجاد حسن نیت، هنگامی که متوجه می شوید، که همکارانتان نیاز به کمک دارند به یاری آنها بروید: «می دونم که خیلی کار سرت ریخته، چطوری میتونم کمکت کنم؟» و راه دیگر حمایت و جمع کردن کار همکارتان در زمانی که به مسافرت رفته، است.

 

۳. قابلیت سازگاری

چرا به انطباق پذیری نیاز دارید؟

همیشه همه چیز بر وفق مراد و طبق برنامه پیش نمی‌رود، به جای سماجت روی یک روش، لازم است که توانایی تغییر داشته باشید و بتوانید راه حل‌های جایگزینی جهت پیشبرد برنامه ها پیدا کنید.

رابینسون می‌گوید که “رهبران موفق کسانی هستند، که در هنگام بروز مشکلات از چگونگی قابلیت انعطاف پذیری و تغییر آگاهی دارند».

چرا کارفرمایان به دنبال انطباق پذیری هستند؟

جول گارفینکل مربی مدیران اجرایی و نویسنده کتاب «سه گام برای ارتقا حرفه خود به سطح بعدی» بیان می کند که «سرعت تغییرات در محیط کار بسیار سریع است. در نتیجه، کارفرمایان به کارکنانی نیاز دارند که قابلیت سازگاری با تغیرات صنعتی و توانایی به روز نگاه داشتن خود مطابق با آخرین تغیرات شرکت را داشته باشند».

چگونه قابلیت انطباق پذیری را کسب کنیم؟

سعی کنید که اولین کسی باشید که با تغییرات هماهنگ می‌شود. گارفینکل بیان می کند که «به عنوان نمونه، تطابق با تکنولوژی بدون شکایت از اینکه دیروز از چه چیزی استفاده می کردید و به چه کاری عادت داشته‌اید. برای مردم بسیار مهم است، تا شاهد کسی باشند که قادر است با چالش های جدید روبه‌رو شود». جویای جلسات آموزشی باشید و سعی کنید آنچه آموخته‌اید را به همکارانتان آموزش دهید.

 

۴. حل مسئله

چرا به حل مسئله نیاز دارید؟

هنگامی که به مشکلی بر می‌خورید، می‌توانید شکایت کنید یا اقدامی بکنید. نکته: این مورد دوم است که شما را مطرح می‌کند. دانستن چگونگی حل مشکلاتی که با آن ها رو‌به‌رو می‌شوید، می‌تواند شما را به یک واجب برای کارفرما تبدیل کند.

چرا کارفرمایان به دنبال توانایی حل مسئله هستند؟

هیچ چیز از پیش معلوم نیست. شرکت ها به حل کنندگان مسائل تکیه می‌کنند. به عنوان بهترین نیروها شناخته می‌شوند، آن‌ها چالش‌های غیرمنتظره را هدایت کنند.

چگونه این مهارت را کسب کنیم؟

رابینسون می‌گوید «همیشه با یک راه حل نزد رئیس خود بروید، نه با یک مشکل.” بنابراین هنگامی که با مشکلی برخورد می کنید، پیش از آنکه برای رسیدگی نزد رئیس خود بروید. بنشینید و فکر کنید که چگونه آن را می‌توانید حل کنید.

 

۵.دید انتقادی

چرا به این مهارت نیاز دارید؟

تا زمانی که نتوانید اطلاعات را تفسیر کنید، این اطلاعات معنی و مفهوم خاصی ندارد. آیا مدل و طرحی برای این کار وجود دارد؟ به دنبال چه چیز دیگری باید باشید؟ داشتن دید منتقدانه، کارمند بهتری در همه زمینه‌ها از شما می‌سازد.

چرا کار فرمایان به دنبال این مهارت هستند؟

شرکتها نیاز به متفکران انتقادی دارند. کسانی که دارای چشم انداز تازه‌، راه حل‌های مبنی بر درک یا انتقال صریح و ایده‌هایی هستند که به شرکت در مسیر پیشرفت خود در رقابت با دیگران و یا بهبود جریان داخلی شرکت کمک کند.

چگونه این مهارت را کسب کنیم؟

برای بدست آوردن دید انتقادی نیاز به تجزیه و تحلیل اطلاعات و بکارگرفتن آنها است. برای مثال، آیا رئیستان گزارش هفتگی میزان فروش شما را خوانده است؟ عکس العمل شما نسبت به اخبار بد گردهمایی روزانه کارکنان چگونه بود؟ بهترین موقع روز برای پرسیدن سوال از مدیرتان چه موقعی است؟ به وسیله مشاهده چگونگی واکنش دیگران به جریان ثابت اطلاعات، درک بهتری از جنبه های انتقادی بهبود عملکرد کاری خود پیدا می‌کنید.

 

۶. حل تضاد‌‌

چرا این مهارت مورد نیاز است؟

رابینسون می‌گوید که «هرگاه بیش از یک نفر را در سازمانی بگذارید، تضاد هم حتما به وجود خواهد آمد» این طبیعت بشر است. در نتیجه، آگاهی از حل و فصل مسائل به کمک همکاران باعث حفظ روابط و کارکرد موثرتر با همکاران می گردد.

چرا کارفرمایان به این مهارت نیاز دارند؟

توانایی ایجاد کار بدون عدم سازش با دیگران یک شاخص قابل اعتماد از کمال، و همچنین پتانسیل رهبری را نشان می دهد. کسی که خواهان این مهارت است به ترویج سلامت شغلی و تشریک مساعی در محیط کار کمک می کند.

چگونه این مهارت را کسب کنیم؟

بهترین روش برای حل کشمکش ها بین همکاران بیان مسائل به طور مستقیم اما با ظرافت است. بنابراین هنگامی که مبادرت به این کار کنیم، همچون یک میانجی وارد عمل می‌شویم، اجازه دهید هر دو گروه شکایت خود را در محیطی فاقد از قضاوت بیان کنند، و سپس با همکاری همدیگر راه حل مسائل را پیدا کنید.

 

۷. رهبری

چرا به مهارت رهبری نیاز دارید؟

با داشتن اعتماد بنفس و بصیرتی روشن می توانید همکاران خود را تحت نفوذ خود قرار دهید، و در مورد مسائل حال و آینده به شور و گفتگو بنشینید.

ارائه کردن چنین مهارت‌های رهبری به بدست آوردن بینش در زمینه سازمان سودمند است، که می تواند منجر به فرصتهای بیشتر برای ترفیع و یا افزایش حقوق شود.

چرا کارفرمایان به مهارت رهبری نیاز دارند؟

کارفرمایان، و مدیران همیشه در جستجوی کارمندانی با پتانسیل رهبری هستند، بدان سبب که این کارکنان روزی زمام امور را بدست می گیرند و بر روی میراث شرکت، طرحی نو بنا می‌کنند.

چگونه مهارت رهبری را بدست آوریم؟

قابلیت رهبری تنها در مورد به‌کارگیری دیگران در انجام خواسته های شما نیست. رهبری به معنی الهام بخشیدن و کمک به شکوفا شدن تمام استعدادهای نهانی دیگران است.

یک روش برای رسیدن به این امر تصدی شغل سرپرست کارآموزی است، این شغل فرصتی برای اداره دیگران و یادگیری چگونگی ایجاد انگیزه گروهی و مسئولیت پذیری برای شما فراهم می‌کند.

منبع Soft skills to help your career hit the big time
از طريق ترجمه اختصاصی تیم کارومه، با تشکر از سرکار خانم مریم هاشمی

بیان دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.