۸ پله از کارورزی تا رسیدن به تخصص

اگر هنوز در مورد دوره کاروزی و مزایای آن اطلاعی ندارید ابتدا مقاله “کارورزی چیست؟” را مطالعه کنید.

۱-کسب تجربه

بر اساس نظر سنجی که از کارفرمایان مختلف توسط انجمن ملی دانشکده‌ها و کارفرمایان (NCAE) در خصوص عوامل مهم در استخدام صورت گرفت، ۹۵ درصد از افراد شرکت کننده در این نظرسنجی بیان کردند که تجربه عامل مهمی در تصمیماتشان برای استخدام است. اما کسی که تا کنون حتی یک روز هم کار نکرده و تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده چگونه می‌تواند تجربه بدست آورد. دوره‌ کارورزی این امکان را به شما  می‌دهد تا یک زندگی واقعی کاری را تجربه کنید و دنیای کار را با دید متفاوت تری ببینید. هر روز سرکار بروید وبا نقش اجرایی افراد و مسئولیت های آنها دربخش های مختلف شرکت آشنا شوید وهر چیزی که تاکنون در دانشگاه یاد گرفته اید را به اجرا بگذارید.

تمرین کردن و آموختن نکات جدید از دیگر مزایای کارورزی می‌باشد. شما می‌توانید هرکاری را امتحان کنید  و از این طریق مهارت هایتان را گسترش دهید و تبدیل به یک فرد چند کاره شوید که به راحتی می‌تواند وظایف مختلف را در کنار هم انجام دهد.

۲-درک و شناخت بهتر

“وقتی وارد محیط کار شدم، چه کارهایی را باید انجام دهم؟”

آشنایی با مسئولیت ها و وظایفتان در محیط کار بسیار با اهمیت است و می‌تواند اشتیاق کارفرما را برای استخدام شما افزایش دهد. کارورزی این امکان را به شما می دهد تا با وظایف و مسئولیت ها و ابزارآلات مرتبط با شغلتان دقیقا آشنا شوید. نتیجه خروجی شما پس از اتمام دوره چیزی فراتر از قبل خواهد بود، پس بدون وقفه بنویسید، بپرسید و مسئولیت هایتان به بهترین شکل انجام دهید.

۳-فرصتی برای دیدن و یادگرفتن

در طی دوره‌ی کارورزی شما با افراد متفاوت روی پروژه‌ها همکاری خواهید کرد. پس از این فرصت استفاده کنید تا با مشاهده کردن یادبگیرید و به یاد داشته باشید کلید اصلی یادگیری در دوران کارورزی مشارکت در همین پروژه هاست و هرگز از خوب دیدن غافل نشوید.

۴-از اشتباهاتتان درس بگیرید.

در این دوره شما می‌توانید بدون ترس از اشتباه کردن، مهارت‌ها و ابزارهای جدید را امتحان کنید.کارفرمایان می‌دانند که شما یک فرد تازه وارد هستید واز شما انتظار دارند تا از اشتباهاتتان درس بگیرید و پیشرفت کنید. شما پس از اتمام دوره می توانید از تجاربتان در زمینه های جدید استفاده کنید.

۵-افزایش اعتماد به نفس

از صحبت در جمع گرفته تا ارائه مطلب و یا حتی بیان نظرات، نیاز به اعتماد به نفس دارد.کارورزی این اعتماد را به شما خواهد داد. فراموش نکنید فرق بسیار کمی بین اعتماد به نفس داشتن برای بیان نظرات و بی پروا سخن گفتن وجود دارد. البته که هیچ کارفرمایی کارمند بی پروا را نمی‌پذیرد! پس مهارت‌هایتان را به چالش بکشید و با اعتماد به نفس به خودتان بنگرید، چون شما فراتر از آن چیزی هستید که فکر می‌کنید. پس با شجاعت ایده‌هایتان را بیان کنید!

۶-فعالیت در زمینه های مختلف

وقت تبدیل شدن به آچار فرانسه است! دوره های کارورزی بین ۴ تا ۶ ماه به طول می‌انجامد. پس اگر شما سه ماه اول را در یک شرکت صنعتی  در بخش تولید و سه ماه دوم را در بخش فروش بگذرانید به راحتی متوجه تفاوت ها در نحوه‌ی عملکرد پرسنل خواهید شد و دید بهتری نسبت به آینده شغلیتان به شما خواهد داد.

۷-برقراری ارتباط

در دوره کارورزی شما به صورت گروهی یا انفرادی کارهایتان را انجام خواهید داد. در این دوره شما با اشخاص و روحیات متفاوت در سنین مختلف آشنا خواهید شد و شاید بتوانید همکارهای آینده خودتان را انتخاب کنید. در این دوره شما با برقراری ارتباط با افراد می‌توانید، زمینه کاریتان را گسترش دهید و ارتباطات قدرتمندی ایجاد کنید.

۸-رزومه تان را قوی کنید.

این همان چیزی است که از ابتدا به دنبال آن بودید. براساس نتایج تحقیقات مرکز نظرسنجی NACE آنها بیان داشتند که تقریبا ۴۷ درصد از کارفرمایان مورد نظرسنجی، متقاضیانی را ترجیح می‌دهند که تجربه خود را از طریق کارورزی کسب کرده باشند. پس با افتخار سوابق کارورزی و پروژه هایتان را در رزومه کاری بعدی خود کامل کنید، چون شما دیگر یک فرد بی‌تجربه نیستید!

برای یافتن جدیدترین مشاغل کارورزی هم اکنون در سایت کارومه ثبت نام کرده و رزومه آنلاین خود را ایجاد کنید. همچنین با عضویت در انجمن کارورزی، متخصصان ما به شما در یافتن سریع‌تر مشاغل کارورزی مشاوره و راهنمایی می‌دهند.

2 نظر
  1. امین

    سلام. آیا بعد از اتمام دوره کارآموزی احتمال استخدام از طرف شرکت شما هست؟

    1. رزیتا زارع

      سلام
      با توجه به اینکه دولت در طرح کارورزی مزایای خاصی برای کارفرما در نظر گرفته بنابراین احتمال استخدام از طرف شرکت بسیار زیاد است.

بیان دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.