بدترین اشتباهاتی که در هنگام تغییر شغل باید از آنها دوری ‌کرد

قطعاً، ممکن است که خانواده شما یا دوستانتان زمانی که در میانسالی اعلام کنیدکه تصمیم دارید شغلتان را تغییر دهید؛ گمان کنند.که مهره خود را باخته اید. اما به این نکته توجه کنید: بررسی اخیر بنیاد شغلی دانشگاه فینیکس نشان می دهد، که ۵۹ درصد از کارکنان بزرگسال بیان کرده‌‌اند: که به تغییر و جهش شغلی علاقمند هستند.

خواه زیر فشارکار باشید، یا دچار ملالت شغلی شده باشید، و یا به سادگی خواهان چالش تازه‌ای باشید، تعدادی مسائل وجود دارد، که برای موفقیت در شغلتان باید رعایت کنید.

نادیده گرفتن این موارد و دنبال کردن این اشتباهات رایج، شما را آماده به تسلیم شدن در شغلتان می‌کند.

بدترین اشتباهات تغییر شغل

۱. تصمیم گیری عجولانه

قبل از تغییر شغل، بررسی عمیقی انجام دهید، که چرا تصمیم به تغییر و ترک کار اخیرتان گرفته‌اید. مربی تغییر شغلی، دِبرا ارونزیو بیان می‌کندکه: « لازم است که زمانی را به بررسی این موضوع اختصاص دهید، تا متوجه شوید که چرا ناراضی هستید. و چه کاری می‌توانید انجام دهید. که رضایتتان در آینده بیشتر شود.»

از خودتان بپرسید. که چرا ناراحت هستید، و صادقانه پاسخ دهید. واقعاْ، امکان دارد که هفته یا ماه بدی را گذرانده باشید. یا فقط از رئیستان متنفر باشید، نه از شرکتتان.

رندی بلاک، مربی اجرایی و مشاور کارکنان بیان می‌کند،« هنگامی که همه ما با مراحلی از ناخشنودی در کارمان مواجه می‌شویم، باید به سمت مشکلات برویم، نه اینکه از مسائل فرار کنیم.»

۲. انتخاب شغل جدید بر اساس میزان حقوق

در این شکی وجود ندارد که مسائل مالی را در هنگام انتخاب شغل بعدی در نظر گرفته شود. ولی این تصمیم گیری نباید صرفاً بر اساس میزان درآمد باشد.

هالی جنسر، مربی تغییر شغلی بیان می‌کند که: «اگر شغل پر درآمدی داشته باشید، اما با روحیات، ارزشها، یا استعدادهای شما هماهنگ نباشد، احساس شادی نمی کنید.»

امکان دارد که در شغلی که درآمد بالایی دارد، ولی مورد علاقه شما نیست،  شاید در اوایل کار خوشحال باشید. اما با گذشت زمان شوق و تازگی آن کار از بین می‌رود.

این به این معنا نیست که هنگام ارزیابی انتخاب هایتان درآمد را نادیده بگیرید. اما باید فاکتورهای مهمتری علاوه بر پاداش مد نظرتان باشد. مانند توازن بین کار و زندگیتان، فضای پیشرفت و رشد شغلی تان را نیز در نظر داشته باشید.

۳. در مورد بازار کاری جدیدتان تحقیقی نکرده اید

در مورد رشته‌ای کاری که می‌خواهید در آن وارد شوید مطمئن نیستید؟

جنسر عنوان می‌کند: «در مورد سازمانها و وضعیت کاری که به خوبی هماهنگ با مهارتهایتان و اهداف شغلیتان باشد تحقیق کنید. در غیر اینصورت، تیری در تاریکی رها کرده اید.»

می توانید از پروژه‌های رشد حرفه ای که در اداره آمار نیروی انسانی قرار دارد، یا به کتابهای راهنمای چشم انداز شغلی نظری بیاندازید. چه کسی می‌داند، شاید حرفه ایی با میانگین رشدی بالاتر از حد متوسط که مناسب با مهارتهایتان است بیابید. که قبلاً هرگز مورد نظرتان نبوده است.

۴. ترک کار بدون ترتیب دادن شغل جدید

تحقیقات نشان می‌دهد، که پیدا کردن کار هنگامی که هنوزمشغول کار هستید راحت تر از زمانی است که بین سابقه کاریتان وقفه ایجاد می شود. ممکن است این کار کارفرمایان را وادار کند که دوبار برای مصاحبه شغلی دعوتتان کنند. در نتیجه بهتر است که در شغل اخیر خود تا زمان پیدا کردن شغل جدید بمانید.

۵. نادیده گرفتن شبکه ارتباطی

حتی اگر تحقیقاتتان در مورد شغل جدیدتان جالب و امید بخش است؛ واقعاً، تا زمانی که با کسانی که در این زمینه مشغول بکارهستند صحبت نکرده اید، نمی‌دانید که در این کار چه چیزی در انتظار شماست.

بطور مثال، همیشه ارتباطات حرفه ایتان را رشد دهید و جدید کنید. یکی از بهترین روشها برای گسترش حوزه کاریتان مصاحبه اطلاعاتی با کسانی هست، که در حال حاضر دررشته‌ای که شما جویای آن هستید مشغول بکار هستند. درطول این جلسات، مطمئن شوید که سوالات با مفهومی بپرسید.

( به طور مثال،« آینده شغلی سازمانتان را چگونه برآورد می کنید؟ یا چه انجمن حرفه ای یا چه داد- وستدهای شغلی را توصیه می کنید؟») توصیه شخصی: از کسانی راهنمایی بخواهید، که در شرکتی مشغول به کار هستند که علاقمند به کار در آن هستید.

نه تنها از فوت وفن این کار سردر بیاورید، بلکه بیشتر در مورد راههای ورود به این شغل اطلاعات بدست آورید.

۶. بازگشت دوباره به دانشگاه

بسته به انتخاب شغل جدیدتان، امکان دارد که نیاز به گرفتن مدرک دیگری داشته باشید. تعدادی از رشته- ها دوره آموزشی مشخصی دارند.( به طور مثال برای کارورزی پرستاری نیاز به گرفتن مدرک مهارت و گواهینامه دارید.) اما شغلهای دیگری هست که نیازبه دوباره رفتن به دانشگاه را ندارد.

بلاک عنوان می کند:« افراد زیادی هستند که فکرمی کنند، که باید مدرک کارشناسی ارشد بگیرند، و یا باید به دانشکده بروند تا مدرک بگیرند.» در این مورد تحقیق کنید. که آیا گرفتن مدرک دیگر در بهبود وضعیت شغلی و چشم انداز کاریتان موثر است، و یا میزان درآمدتان را بالا می برد.

شبکه های اجتماعی عموماً در پیدا کردن جواب این سوالات مفیدند. اگر کاری جز این انجام دهید، پول خود را هدر داده اید- و یا زیر بار وام دانشجویی رفته اید، که گرفتن مدرک آن مورد نیازتان نیست.

۷. اگر سابقه کاریتان با تغییر شغل جدیدتان مطابق نباشد.

هنگامی که پانزده سال سابقه کاری در ارتباط با روابط اجتماعی دارید، اگر بخواهید شغلتان را به سوی منابع انسانی تغییر دهید سابقه کاری قدیمیتان می‌تواند در کار جدیدتان شکاف ایجاد کند.

وظایف شغلی حوزه مورد علاقه خود را مورد بررسی قرار دهید، و توجه کنید که چه مهارتها و گواهینامه ها در این زمینه شغلی جدید نیاز دارید. کدام مهارت هایتان قابلیت جایگزینی دارند؟

برای تغییر شغل، داشتن یک سابقه شغلی مبتنی بر مهارتهای کاریتان نسبت به سابقه شغلی زمان بندی شده ارجحیت دارد. علیرغم اینکه چند سال به کار مشغول بوده اید، گواهینامه کاریتان را با توجه به زمان و تلاشهایتان معتبر و به روز کنید.

کارومه
Comments (0)
Add Comment