اولین رزومه توسط چه کسی نوشته شده است؟

میتونی حدس بزنی اولین رزومه توسط چه کسی نوشته شده است؟

رزومه را می توان نخستین ملاقات حرفه ای کارجویان با کارفرما دانست که در آن کارجویان به معرفی سوابق، مهارت‌ها و توانمندی‌های خود می پردازند. اما جالب است بدانید نخستین فردی که اقدام به نوشتن رزومه کرد، لئوناردو داوینچی بود.
بسیاری از افراد داوینچی را با آثار هنری‌اش از جمله تابلوی مونالیزا می‌شناسند؛ اما او بیش از هر چیز دیگری عاشق اسلحه‌سازی و ساخت بمب بود!
او قبل از شهرت‌اش با نقاشی مونالیزا، در سال ۱۴۸۲ میلادی و در ۳۰ سالگی، زمانی که فهمید دوک میلان به دنبال استخدام مهندسان نظامی است، نامه‌ای به او نوشت و در آن توانمندی های خود در صنعت نظامی و ساخت سلاح را شرح داد. در تاریخ، از این نامه به عنوان اولین رزومه یاد می‌شود.
این نامه ۱۱ بند دارد و داوینچی در هر بند به معرفی یکی از مهارت‌های خود پرداخته است و برخلاف بسیاری از رزومه‌های امروزی گیرا و جذاب است؛ به گونه‌ای که برخی از مورخان معتقدند داوینچی برای نوشتن این نامه از یک نویسنده حرفه ای کمک گرفته است.

جالب است که داوینچی در آخرین بند این نامه به نبوغ هنری خود نیز اشاره کرده است.

رزومه لئوناردو داوینچی (نامه داوینچی به دوک میلان):

ارباب نامی بنده، به وضوح شاهد افرادی هستیم که در طراحی و ساخت ابزارآلات جنگی ادعای زیادی دارند، ولی اختراعات و سازه‌های آن‌ها تفاوت زیادی با نمونه‌های موجود ندارد. من تلاش می‌کنم بدون پیش‌داوری در خصوص دیگران، خودم را خدمت عالیجناب معرفی کنم. بدین منظور پاره‌ای از کارهایی که در توانم هست انجام دهم و به نظر بنده مفید خواهند بود، به شرح زیر است :

۱- من چند نمونه طرحِ پل بسیار سبک اما قدرتمند در اختیار دارم که به راحتی حمل می‌شوند و می‌توان هر زمانی از آن‌ها برای تعقیب دشمنان یا جهت فرار از دست آن‌ها استفاده کرد. همچنین این پل‌ها نسبت به آتش سوزی مقاوم بوده و از بین نمی‌روند. البته چند روش برای از بین بردن پل های دشمن هم دارم.

۲- من می‌دانم زمانی که توسط دشمن محاصره شدیم، چگونه باید آب را از کانال‌ها خارج کنم و پل‌ها و سازه‌های مختلفی بسازم و تجهیزات نظامی را در جنگ پنهان کنم.

۳- اگر در زمان محاصره بر روی نقطه‌ای بلند و یا مستحکم قرار گرفتیم، می‌دانم که چطور می‌توانیم با بمباران تمام تجهیزات دفاعی و دژ دشمن را از بین ببریم. من روش هایی بلدم که با آن‌ها می‌شود هر استحکام مربوط به دژ را نابود کرد، حتی اگر آن استحکامات بر روی صخره یا مانند آن بنا شده باشد.
۴- من خمپاره‌هایی با امکان حمل آسان ساخته‌ام که به وسیله آن می‌توان سنگ‌های کوچکی به سمت حریف پرتاب کرد که دود حاصل از این ماده باعث وحشت بسیار دشمن و ایجاد سردرگمی و آسیب آنان می‌شود.

۵- و اگر جنگ در دریا رخ دهد، انواع بسیاری از وسایل بسیار موثر برای حمله و دفاع دارم؛ و همچنین کشتی هایی که در برابر حمله‌ی بزرگ‌ترین اسلحه‌ها و باروت‌ها مقاومت می‌کنند.

۶- مین‌هایی در اختیار دارم که برای رسیدن به هدف تعیین شده بدون سر و صدا عمل می‌کنند. می‌توان از این مین‌ها هم در عبور از سنگر و هم عبور از کانال استفاده کرد.

۷- می توانم ارابه‌های جنگی را به طوری که امکان آسیب رساندن به آن‌ها وجود نداشته باشد، مخفی کنم. این ارابه ها می‌توانند با دستگاه‌های پرتاب شان به میان دشمن آمده و در پشت این‌ها، پیاده نظام می‌تواند بدون هیچ مزاحمت و آسیبی به جلو حرکت کند.

۸- در صورت لزوم، می‌توانم اسلحه های بزرگ، توپ، و مهمات سبک در شکل مناسب و برخلاف انواع معمول آن بسازم.

۹- هر وقت عملیات بمباران دشمن شکست خورد، من می‌توانم منجنیق قدرتمند، توپ‌های جنگی و انواع سلاح های حیرت‌آور، نه با کاربرد معمول را تهیه کنم و به طور کلی، می‌توانم نیازهای بیشمار و مختلف دفاعی و تهاجمی را برآورده سازم.

۱۰- در زمانی صلح، من باور دارم که می‌توانم رضایت کامل شما را از طریق وظایف معماری و ساخت ساختمان های عمومی و خصوصی، یا هدایت آب از محلی به محل دیگر فراهم آورم.

۱۱- من قادر به ساختن انواع مجسمه های نفیس از جنس مرمر، برنز و رس هستم و می‌توانم نقاشی از هرچیزی با هر محتوایی بکشم.
اگر هر یک از موارد بالا برای فردی غیرممکن یا باورنکردنی به نظر می‌رسد، من کاملا آمادگی اش را دارم تا با تجربیاتی که دارم در هرکجا که باعث خشنودی عالیجناب می شود، در محل اقامت یا هرجای دیگری که صلاح می‌دانید آن‌ها را بسازم و آزمایش کنم.

_لئوناردو داوینچی، ۱۴۸۲ میلادی

اگه هنوز یه رزومه خوب از خودت نداری همین الان از رزومه ساز آنلاین کارومه برای خودت رایگان یه رزومه حرفه ای بساز.

#کارومه

 

بیان دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.