برای چه کاری ساخته شده ام؟ چگونه با تست هالند شغل مناسب خود را پیدا کنم؟

برای چه کاری ساخته شده ام؟

حتما یادتون هست موقع انتخاب رشته چه مصیبتی داشتیم انگار هرکس داشت زندگی نزیسته اش را  در انتخاب مهم زندگی ما جبران می کرد. چقدر حرص خوردیم! و ای کاش قضیه همین جا تمام می شد.

اما دوباره زمانی که فکر می کنیم بزرگ شدیم و الان آمادگی گرفتن تصمیم های مهم زندگی را داریم باز همان موعظه و پیشنهادهای اطرافیان و برآورده کردن آرزوهای بر باد رفته دیگران شروع می شود. این بار انتخاب شغل مناسب و مورد علاقه امان چالش بزرگی شده است. مساله این است:

شغل مناسب خود را چگونه پیدا کنم؟

برای رسیدن به پاسخ سوال بالا در قدم اول باید از خودمان شروع کنیم و ویژگی‌ها و توانمندی‌هایمان را بشناسیم یعنی : شناخت کامل خود

خودشناسی گامی مهم جهت دستیابی به اهداف زندگی شغلی است. چه دنبال کسب اولین تجربه کاری خود باشید و چه بخواهید تغییراتی در مسیر شغلی‌تان بدهید، آزمون های شخصیت شناسی راهی خوب برای شناخت خود است. نتایج این آزمون‌ها علاقه‌مندی‌های اساسی فرد را با مشاغل موردنظر مطابقت می دهد. با انجام تست های خودشناسی می توان شغلی را پیدا کرد که رضایت از زندگی را افزایش داد. به همین دلیل آزمون‌ هالند (رغبت سنج شغلی) یکی از آزمون هایی است که می‌تواند بسیار مفید باشد.

تست هالند چیست ؟

جان هالند روانشناسی آمریکایی است که با ساخت دستوری به نام شخصیت شناسی هالند تیپ شغلی هر فرد را مشخص می کند. هالند معتقد بود هرفرد براساس نوع تیپ شخصیت اش ، شغل مناسب خود را انتخاب می کند و این انتخاب رابطۀ مستقیمی با علاقمندی و تمایلات او دارد .  با شرکت در آزمون هالند علاقه مندی های خودتان را پیدا کنید

 

 

تست هالند حاوی شش ویژگی است که هر ویژگی نشانگر خصوصیات شخصیتی افراد است. اکثر افراد دارای یکی از شش ویژگی شش تیپ شغلی هالند شامل تیپ واقع‌گرا (Realistic)، تیپ جستجوگر (Investigative)، تیپ هنری (Artistic)، تیپ اجتماعی (Social)، تیپ متهور (Enterprising) و تیپ سنی/ قراردادی (Conventional) هستند.

این ۶ تیپ میتواند به‌طورکلی ۷۲۰ ترکیب مختلف ارائه دهد مانند AIRSEC ،ISERAC یا CSERIA. بااینحال، فقط دو یا سه حرف برای ایجاد یک توصیف مفید، مانند IRC ،SC، یا AIC لازم است. چنین توصیفی ممکن است هم در مورد فرد و هم در محیط کاری به کار رود. با شناخت افراد و محیط کاری به کمک کدهای هالند، میتوانیم میزان مطابقت فرد با نوع کارش را بسنجیم. این شناخت به افراد در انتخاب یک شغل و یا پیشبینی توانایی حرفه‌ای‌شان کمک خواهد کرد. در ادامه توضیح این شش ویژگی را بخوانید :

تیپ شخصیتی واقع گرا (Realistic)

افراد عملگرا، فیزیکی، عینی، کنشی، ماشینی و ابزارگرا

 مشاغل متناسب با تیپ واقع گرا اغلب مشاغلی است که شامل کارهای عملی، مسائل و راهکارهای یدی (دستی) می شود. آنها اغلب با گیاهان،حیوانات و مواد دنیای واقعی مانند چوب، ابزار و ماشینآلات سروکار دارند. بسیاری از این افراد به مشاغلی نیاز دارند که در فضای باز باشد و نیاز زیادی با سروکار داشتن با دیگران یا دفتر و کاغذ نداشته باشد

تیپ شخصیتی جستجوگر  (Investigative)

افراد تحلیلگر، روشنفکر، علمی، اکتشافی، متفکر

  مشاغل جستجوگرایانه اغلب شامل کار با اید هها و نیاز به مقدار زیادی تفکر وسیع دارد. این مشاغل می توانند کارهایی مرتبط با کشف مشکلات ذهنی یا کشف حقیقت باشد. این افراد به کارهایی علاقه مند هستند که شامل تحقیقات خلاقانه درباره ی طبیعت و جهان باشد.

تیپ شخصیتی هنری (Artistic)

افراد خلاق، مبتکر، مستقل، نامنظم، نوآور، رسانهای، اهل نگارش و نوشتن

 مشاغل مناسب برای افراد هنری اغلب شامل کار با شکلها، طرحها و الگوها است. آنها اغلب به بیان خود نیاز دارند و میتوانند کارها را بدون پیروی از مجموعه ای از قوانین روشن انجام دهند. افراد هنرمند فعالیت های بدون ساختار را دوست دارند و از آفرینش هنری با استفاده از مواد لذت می برند .

تیپ شخصیتی اجتماعی (Social)

افراد حمایتگر، کمک کننده، علاقه مند به درمان، آموزش و پرورش

مشاغل اجتماعی اغلب شامل کارهایی می شود که در ارتباط با افراد و آموزش دادن به افراد است. این مشاغل عمدتاً مشاغلی هستند که با کمک کردن و یا ارائه خدمات به دیگران مرتبط هستند. افراد اجتماعی از آموزش، مراقبت، اطلاع دادن و آگاه کردن دیگران لذت می برند .

متهورانه/ جسور  (Enterprising)

افراد رقابت طلب، متمایل به رهبری، مدیریت، متقاعد کردن و کسب مقام

مشاغل متناسب با تیپ متهور (جسور) اغلب شامل راه اندازی و اجرای پروژه ها می شوند. این مشاغل می تواند شامل رهبری دیگران و تصمیم گیری های بسیار باشد. اینگونه کارها گاهی نیاز به ریسک کردن داشته و اغلب با معاملات کاری سروکار دارند. آنها از رسیدن به اهداف سازمانی و دستآوردهای اقتصادی لذت میبرند

سنتی / قراردادی (Conventional)

افراد جزئی گرا، سازمان دهی، دفتری

مشاغل قراردادی اغلب از مراحل و رو شهای تعیین شده تشکیل می شوند. این مشاغل بیش از اینکه با اید ه ها سروکار داشته باشند شامل کار با داد ه ها و جزئیات می شوند. در اینگونه مشاغل معمولاً یک مسیر مشخص برای پیگیری وجود دارد. افراد متعارف از دستکاری داده ها، ثبت اطلاعات، پر کردن فُرم ها، بازآفرینی و ساماندهیِ داد ه های نوشتاری یا عددی لذت می برند .

تست هالند  چه کمکی  در انتخاب شغل مناسب و مورد علاقه اتان به شما می کند؟

از کنار هم گذاشتن حروف اول تیپ‌های بالا ، تیپ شخصیتی اصلی مشخص می شود مثلا اگر امتیاز اول شما هنری، دوم متهور وسوم اجتماعی باشد، کد هالند AES به دست می آید. کدهای هالند برای مشاغل مختلف هم مشخص شده و شما میتوانید کد هالند خودتان رو چک کنید و شغل‌های با کد یکسان رو ببینید. این تیپ شخصیتی برای کارهایی مانند مدیر تبلیغات، مسئول روابط عمومی و مسئول آگهی های تبلیغاتی مناسب است.

بایدها و نبایدها در انجام تست هالند چیست ؟

تفسیرتست هالند به دو صورت توصیفی و کمی است. تفسیر توصیفی در مقایسه با تفسیر کمّی از دقت و پیچیدگی کمتری برخوردار است و نتایج ارائه‌ شده بیشتر جنبه آگاهی بخشی دارد و فرد را در تحلیل و استفاده از نتایج آزاد می‌گذارد.

در تفسیر کمی در این نوع تفسیر مقدار عددی دقیق هر ویژگی فرد برای مقایسه با مقادیر مناسب در مشاغل محاسبه شده است. بدین ترتیب فرد فارغ از اینکه نتیجه آزمون او چه بوده است می‌تواند تفسیر آزمون خود را در قالب فهرست کامل مشاغل و رشته‌های تحصیلی سازگار و ناسازگار با خود دریافت کند. به‌ بیان‌ دیگر در این نوع تفسیر پس از اجرای آزمون هنگامی‌که تیپ‌ها برای فرد رتبه‌بندی می‌شوند، ترتیب مشاغل مورد توجه فرد ازآنچه بیشترین علاقه را به آن داشته تا آنچه حداقل علاقه را به آن دارد مشخص می‌شود.

 در انجام تست های شخصیت شناسی باید توجه کرد که فرد بعد از انجام تست ، نتیجه آزمون را به خود برچسب نزند و برای کسب مهارت های اصلی تلاش کند. و برای درک بهتر میتوان از مشاوره شغلی کمک گرفت.

 نکته مهم در تست‌های خودشناسی، پیدا کردن سمت‌ و سویی برای حرکت طبق گرایش درونی فرد است. برای پیدا کردن شغل مناسب نقش تجربه  خیلی پررنگ است تجربه و نتایج خودشناسی باهم کار مناسب شما را مشخص می کند.

بهترین نمونه آزمون رغبت سنجی هالند

این آزمون در سایت کارومه قرارداد شما بهراحتی میتوانید آنلاین آزمون داده و نتیجه را بصورت PDF دریافت کنید تعداد سوالات آزمون ۲۲۸ سوال است که در مدت ۱۵ دقیقه انجام می شود برا یشروع آزمون کلیک کنید

 

 

نکته مهم :

نتایج این آزمون درصد قابل توجهی از برنامه‌ریزی مسیر شغلی مناسب را تعیین می کند، اما متغییرهای دیگری هم مانند تحصیلات، سن، جنسیت، تجربه‌های فردی و … در هدایت این مسیر تاثیر گذار است. گروه مشاوره کارومه راهکاری منحصر بفرد، برای افزایش رضایتمندی شغلی شما دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما از طریق شماره ۰۹۱۳۵۲۲۲۷۰۳ تماس حاصل فرمایید.

 

2 نظر
  1. mahsa

    سلام من تازه دیپلم تجربی گرفتم اما به زیر شاخه های رشته تجربی علاقه ندارم و میخوام کنکور هنر یا ریاضی بدم اما دقیق نمیدونم باید روی کدوم تمرکز کنم توی بیشتر آزمون هایی که انجام دادم مثل گاردنر و هالند هوش موسیقی و هنری بالایی دارم و خودمم به موسیقی علاقه دارم اما بازم نمیدونم که چه رشته دانشگاهی رو انتخاب کنم شما چه منابعی رو پیشنهاد میکنید که میتونه بهم کمک کنه؟

    1. رزیتا زارع

      سلام شما میتونین با مشاور شغلی ما تماس بگیرید جهت تعیین وقت مشاوره با شماره ۰۳۵۳۸۲۶۹۱۷ تماس بگیرید

بیان دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.