۲۰ موردی که شمارا به یک فرد پروداکتیو (productive) تبدیل خواهد کرد.

سال گذشته برای من سال خیلی بزرگی بود و بیشتر از همیشه توانستم کارهایم را انجام دهم. در طی این سال مهاجرت کردم، یک آپارتمان و یک ساختمان اداری کوچک خریدم، وقت زیادی را با دوستان و خانواده‌ام گذراندم، یک سبک زندگی سالم را پیش گرفتم و حداقل ۴ بار در هفته ورزش کردم.

متغیرهای زیادی می­تواند میزان پروداکتیویتی شما را تعیین می‌کنند. در صورت نداشتن ذهنیت درست دراین‌باره کلیه ابزارها، اپلیکیشن­ها و برنامه‌ها به درد نخواهند خورد زیرا پروداکتیویتی روشی برای زندگی است تا شما بتوانید کارهایتان را به‌خوبی انجام دهید و بیشترین بازده را بدون اتلاف وقت به دست آورید.

من می‌خواهم ۲۰مورد از کارهایی که در سه سال گذشته انجام داده‌ام و باعث شده ­اند تا من بیش‌ازپیش به یک فرد پراداکتیو تبدیل شوم را با شما به اشتراک بگذارم.

بدون از دست دادن زمان به سراغ انجام کارها برید

 

۱-بدون از دست دادن زمان به سراغ انجام کارها برید.

در زندگی همه ما کارهایی وجود دارند که هیچ اهمیتی ندارند، مانند چت کردن‌ها، انتظار کشیدن‌ها و … که همه آن‌ها بی‌فایده هستند.اگر می‌خواهید کاری را انجام دهید باید مستقیم و سریع وارد عمل شوید.

تمام افکار و ایده‌های خود را ثبت کنید

۲-تمام افکار و ایده‌های خود را ثبت کنید.

مثل کامپیوترها مغز ما هم یک RAM دارد. RAM انسانی شما اطلاعات کوتاه‌مدت را ذخیره می‌کند، اما ظرفیت این رم نیز محدود است و وقتی حجم آن کامل شود، اطلاعات قدیمی‌تر که ذخیره کرده‌اید حذف می‌شوند تا جایی برای اطلاعات جدید فراهم شود. برای تخلیه رم خودتان نیاز دارید تا افکار و ایده­هایتان را بنویسید و یا هرجای دیگری ثبت کنید. شاید هرگز هم به یادداشت‌هایی که نوشتید مراجعه نکنید اما بازهم نوشتنشان ارزش خواهد داست.

بیشتر «نه» بگویید

۳-بیشتر «نه» بگویید.

وقتی زمان انجام دادن کارهایتان می­رسد به هر چیزی که در جهت انجام دادن آن کار و یا هدفتان نیست نه بگویید. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که فرصت زیادی برای انجام دادن کارهای مختلف وجود دارد. زمانی که مشغول به انجام کارتان هستید به هر چیز غیر مرتبطی که به ذهنتان خطور می‌کند یک «نه» بگویید و از هدر رفتن وقتتان جلوگیری کنید.

بعد از هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه کار ۵ دقیقه به خودتان      استراحت دهید

۴-بعد از هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه کار ۵ دقیقه به خودتان استراحت دهید.

می‌توانید قدم بزنید و چای یا آب بنوشید، مهم‌ترین نکته این است که دست از آن کاری که انجام می‌دادید بردارید.

وقتی دوباره پشت میز کارتان برگشتید دو اتفاق ممکن است روی دهد، کلی ایده جدید به ذهنتان خطور کرده باشد و یا با خودتان فکر خواهید کرد چه‌کار مزخرفی بود که داشتم انجام می­دادم و می­توانید قبل از اتلاف بیشتر وقتتان آن کار را متوقف کنید.

هر چیزی که حواستان را پرت می‌کند از بین ببرید

۵-هر چیزی که حواستان را پرت می‌کند از بین ببرید.

اراده شما خیلی قویه پس می‌توانید هر چیزی که حواستان را پرت می‌کند حذف کنید.

یکی از دوستانم اعتیاد خبری داشت، به او پیشنهاد کردم تا از شر تلویزیون خلاص شود و تمام اپ­های خبری را حذف کند و سایت‌های خبری را هم بلاک کند، دو هفته بعد به من گفت که بالاخره کار جدید خود را شروع کرده است.

به‌هیچ‌وجه فکر نکنید که شما از حواس‌پرتی در امان هستید تمامشان را از بین ببرید

از شلوغی و درهم برهمی دوری کنید

۶-از شلوغی و بهم ریختگی دوری‌کنید.

زندگی به‌هم‌ریخته به معنی ذهن به‌هم‌ریخته است. با یک مغز آشفته نمی‌توانید کارهایتان را انجام دهید. یک محیط کار و یا زندگی ساده برای خودتان ایجاد کنید. یک میز، لپ‌تاپ و یک دفترچه، همه‌چیز را ساده نگه‌دارید.

اگر می‌توانید هر روز بر روی یک موضوع یا کار تمرکز کنید

۷-اگر می‌توانید هر روز بر روی یک موضوع یا کار تمرکز کنید.

اگر کارهای تکراری دارید، سعی کنید برای آن‌ها در هر روز همان مقدار زمان بگذارید.

من در روز ۲ تا ۳ پست برای بلاگم می‌نویسم. روزهای دیگر هفته را به پروژه‌ها و کارهای دیگر اختصاص می‌دهم. در روزهای نویسندگی‌ام موبایلم را خاموش می‌کنم و فقط می‌نویسم، هیچ‌کار دیگری در این روز انجام نمی­دهم.

استفاده بیش‌ازحد از اطلاعات را متوقف کنید

۸-استفاده بیش‌ازحد از اطلاعات را متوقف کنید.

نیاز نیست ۵۰۰ مقاله در رابطه با پروداکتیویتی بخوانید. اگر اطلاعات مفیدی پیدا کردید از همان‌ استفاده کنید برای به دست آوردن بیشتر از آن سرچ نکنید، بیشتر داشتن همیشه بهتر نیست.

مصرف کنندده بودن را متوقف کنید، خودتان شروع به خلق کنید.( Stop consuming, start creativity)

برای خودتان روند و سیستم ایجاد کنید

۹-برای خودتان روند و سیستم ایجاد کنید.

تصمیم گرفتن مغز را خسته می‌کند و وجود سیستم و روند در زندگی از تعداد تصمیم‌هایی که در طول روز باید بگیرید می‌کاهد و درنهایت منجر به قدرت بیشتر مغز شما می‌شود. سیستماتیک بودن به معنای  OCD (نوعی وسواس فکری عملی) نیست بلکه باعث کارآمدی می‌شود پس از آن‌ها استفاده کنید.

چند کار را باهم انجام ندهید

۱۰-چند کار را باهم انجام ندهید. (Don’t Multitask)

وقتی هم‌زمان چندین کار را باهم انجام می‌دهید مثل فرستادن ایمیل، پیام دادن به دوستانتان و چک کردن اینستاگرام درحالی‌که در یک جلسه هم هستید شما درگیر سوییچ کردن از چند فضای متفاوت با یکدیگر خواهید شد.

تحقیقی که توسط گلوریا مارک در دانشگاه کالیفرنیا انجام‌شده است نشان می‌دهد‌ که به‌طور متوسط ۲۵ دقیقه طول می‌کشد تا پس از یک وقفه بتوانید به کار اصلی خود برگردید و این خودش یک نمونه بارز از هدر دادن زمان مفید است.

دو بار در روز ایمیل خود را چک کنید

۱۱-دو بار در روز ایمیل خود را چک کنید.

با هر بار دریافت کردن ایمیل یا هر پیامی دوپامین مغز شما بالا می‌رود. چک کردن ایمیل‌ها حس خیلی خوبی دارد و بیشتر ما معتاد آن هستیم، اما همانطورکه دوپامین باعث انگیزه و سرخوشی است، می‌تواند شما را خستگی کند. به همین خاطر است که شما در انتهای روز درحالی‌که پراداکتیو هم نبوده­ اید همچنان احساس خستگی کنید.

برای به حداقل رساندن این موضوع، نوتیف­یکیشن ها را خاموش‌ کنید و ایمیل خود را دوبار در طول روز و در زمان‌های از قبل تعیین‌شده چک کنید.

نه به موبایل در ساعت‌های اولیه روز

۱۲-نه به موبایل در ساعت‌های اولیه روز

وظیفه اصلی گوشی‌های موبایل پرت کردن حواس ماست؛ اما اجازه ندهید اپلیکیشن ­های موبایل و یا افراد دیگر در ساعات اولیه صبح حواس شما را پرت کنند. اولین ساعات روز را به کتاب خواندن، لذت بردن از صبحانه، قهوه و چای اختصاص دهید.

برای روز بعد برنامه‌ریزی کنید

۱۳-برای روز بعد برنامه‌ریزی کنید.

هر شب قبل از این‌که بخوابید ۵ دقیقه وقت بگذارید و اولویت‌های روز بعد را مشخص کنید. این باعث میشود وقتی از خواب بیدار شوید متمرکزتر باشید.

«فکر کردن» را کم و کم‌تر کنید

۱۴-«فکر کردن» را کم و کم‌تر کنید.

وقتی آدم‌ها میگویند: «من فکر می‌کنم.» منظورشان این است‌که دارند خودشان را با افکارشان درگیرو حتی نگران می‌کنند. زیاد  فکر نکنید؛ فقط انجام دهید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. اگر آنچه انجام دادید را دوست داشتید، ادامه دهید وگرنه، کار دیگری را شروع کنید.

روزانه ورزش کنید

۱۵-روزانه ورزش کنید.

چند نکته در زندگی خیلی مهم و حیاتی هستند: غذا، آب، سرپناه، روابط و ورزش. بدون این‌ها شما نمی‌توانید به‌درستی کارکنید. تحقیقات علمی نشان می‌دهد‌ که ورزش منظم می‌تواند شما را شادتر، باهوش‌تر و باانرژی تر جلوه دهد.

بیشتر بخندید

۱۶-بیشتر بخندید.

خندیدن استرس را کاهش می‌دهد و اگر می‌خواهید پرداکتیویتی خودتان را حفظ کنید، شما به استرس نیازی نخواهید داشت؛ بنابراین تا حد امکان لبخند بزنید.

به همه جلسات نروید

۱۷-به همه جلسات نروید.

این موضوع برای افرادی که در شرکت‌ها کار می‌کنند، کار سختی است. برخی از شرکت‌ها اساساً فرهنگ جلسه دارند. بسیاری از افراد فقط برای اینکه نشان دهند مهم هستند و یا برای به تعویق انداختن کارهای واقعی سازمان، جلسه می‌گذارند. به خاطر خودتان، صحبت‌های بی‌فایده را متوقف کنید.

آیا این واقعاً ضروری است؟

۱۸-آیا این واقعاً ضروری است؟

این سؤال را دائماً از خودتان بپرسید. شما خواهید فهمید که پاسخ شما اغلب «نه» است. پس چرا کارهای غیرضروری انجام می دهیم؟

اگر روز بدی داشتید، دکمه ریستارت را بزنید

۱۹-اگر روز بدی داشتید، دکمه ریستارت را بزنید.

ممکن است از دست کسی عصبانی شده باشید یا مسائل پیچیده تر شده باشند. به خاطر این موضوعات انرژی خودتان را پایین نیاورید. این‌جور مواقع زمانی را بگذارید تا تنها باشید، مراقبه کنید، به موسیقی گوش دهید یا پیاده‌روی کنید و سعی کنید دوباره به مسیر خود برگردید – اجازه ندهید روز شما هدر رود.

کار — به‌طور مداوم

۲۰-کار — به‌طور مداوم

صحبت کردن در مورد هر کاری ساده‌تر از انجام دادن آن است. همه می‌توانند این کار را انجام دهند؛ اما شما مثل همه نیستید، درست است؟ شما یک فرد پراداکتیو هستید بنابراین هر روز مانند یکی از افراد پراداکتیو عمل کنید.

بدون این بیست مورد من به‌هیچ‌وجه نمی­توانستم یک فرد پروداکتیو باشم. پروداکتیویتی ذهنیت شما و فضایی است که اجازه می­دهد تا پیشرفت کنید.

من در زمان انجام کارها فقط به این اهمیت می­ دهم که آن­ها را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و بدون استرس انجام دهم و همین باعث شده کار کردن برای من لذت بخش تر  و با ارزش‌تر شود.

منبع از  Darius Foroux

 

منبع Darius Foroux
2 نظر
  1. علی

    عالی بود و بسیار مفید

    1. رزیتا زارع

      ممنون

بیان دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.