اعتماد به نفس انجام کار؛ حسی است که باید به آن تظاهر کنید.

یک روز رئیستان از شما درخواست می‌کند جلسه ‏ای برای کارکنان برنامه‌ریزی کنید، کاری که هیچ سابقه‌ای در آن ندارید. می‌توانید به دو روش پاسخ دهید: اول اینکه تظاهر کنید اعتماد به نفس انجام کار را دارید و بگویید، « مشکلی نیست، این کار را انجام می‌دهم.» و مشغول به کار شوید. یا اینکه مِن‌مِن کنید و بگویید:« ایده‌ای برای انجام این کار ندارم.» و با این بی‌حوصلگی و کج‏ خلقی ضعف خودتان را نشان دهید. اگر جواب اول را داده باشید، آدم خوش‌شانسی هستید ( انتخاب خوبی کرده‌اید). تبریک می‌گویم، در اینجا شما فقط از یک استراتژی استفاده کرده‌اید و با اینکه مطمئن نیستید وانمود به دانستن می‌کنید تا آن کار را انجام دهید.

در چنین موقعیتی چگونه این کار را انجام دهید. ممکن است احساس کنید که حقه‌باز و شارلاتان هستید؛ اما نگران نباشید تظاهر به اعتماد به نفس لازم برای انجام کار ارزشش را دارد و به نتیجه مطلوبی می‌رسید.

مطابق با مطالعاتی که گوین کیداف و آدام گلینسکی در مجله روانشناسی اجتماعی و شخصیتی انجام داده‌اند افرادی که  اعتماد به نفس انجام کار  جدید را دارند؛ در گروه، به جایگاه بالاتر و بهتری دست می‌یابند. هنگامی که دیگران شما را باور کنند نه تنها آنها بلکه خودتان هم به خودباوری می‌رسید.

کیمبر شلتن، روانشناس، می‌گوید:‌« حتی اگر فاقد اعتماد به نفس باشیم، به وسیله فکر کردن و احساس کردن در مورد توانایی هایمان و تمرین رفتارهای مربوط به آن به طور طبیعی اعتماد به نفس ما افزایش می‌یابد.»

اعتماد به نفس انجام کار

بدست آوردن اعتماد به نفس در محیط کار، یک شبه بوجود نمی‌آید. حتی مدیران ارشد نیز با مشکلات مربوط به اعتماد ‏به‌‏نفس در کشمکش و تقلا هستند.‌ اما اجازه ندهید این امر شما را از معرکه خارج کند؛ با بکارگیری راهنمایی‌های زیر می‌توانید به روش بهتری تظاهر به دانستن کنید و کاری را که نمی‌دانید انجام دهید ( نگران نباشید این راز بین ما می‌ماند).با ما در این مقاله همراه باشید تا مهارت های لازم برای رسیدن به اعتماد به نفس انجام کار را یاد بگیرید.

طرز صحیح ژست گرفتن را تمرین کنید.

آیا زمانی را که معلمانتان به شما می‌گفتند درست بنشینید را به خاطر دارید؟ خوب، حالا وقت آن رسیده که به نصیحت آنها گوش کنید، بخصوص که این مطلب با زبان بدن در ارتباط است.

جمع و جور نشستن و دولا دولا راه رفتن وجود اعتماد به نفس را القاء نمی‌کند. اری می‌گوید:‌ « با قرار دادن بدنتان در یک حالت فرضی صحیح و مطمئن، مغز شما هم از این حالت پیروی می‌کند و اعتماد به‏‌نفستان افزایش می‌یابد. البته مجبور نیستید که در تمام مدت با حالتی شق‌ و رق راه بروید؛ ولی یک ژست طبیعی که در آن ستون فقراتتان در حالتی صحیح قرار دارد، نه تنها باعث می‌شود که خودتان احساس خوبی داشته باشید، بلکه شما را در نظر دیگران هم بسیارعالی و کامل ارائه می‌دهد.»

تماس چشمی را در نظر داشته باشید.

حالت چشمان شما اعتمادتان نسبت به یک موقعیت را برای دیگران فاش می‌کند. هنگامی که در چشمان یک نفر نگاه نموده و ارتباط چشمی خود را حفظ می‌کنید به این معنا است که علاقه‌مند و متعهد به آن کار و فرد هستید؛ و هنگامی که نگاهتان را برمی‌گردانید، به این معنی است که از آن موقعیت و کار روگردان هستید.

مقصودمان از ارائه این بحث، این است که به‏راحتی به دیگران نگاه کنید، و در مخاطب این احساس را ایجاد نکنید که به وی بی‏توجه بوده و به زمین خیره شده‌اید.

استیو اِری، مربی اعتماد ‏به‌‏نفس در لندن می‌گوید:‌ « اگر حالت طبیعی تماس چشمی خود را در هنگام صحبت کردن حفظ کنید، یک حالت خودمانی و صمیمیت بین شما بوجود می‌آید و این کار هر دو شما را در حین بحث در شرایط راحت‌تری قرار می‌دهد.»

همچنین در هنگام سلام و احوال پرسی و خداحافظی کردن متوجه باشید که تماس چشمی خودتان را حفظ کنید؛ با انجام این کار به دیگران نشان می‌دهید که شما همچنان آماده گوش دادن هستید.

نگرش خوش‌بینانه‌ای را انتشار دهید.

اسکات ایبلین،‌ استاد و نویسنده در کالیفرنیا، می‌گوید:‌ « بسیاری از افراد هنگامی که با چالشی روبرو می‌شوند، می‌گویند:‌ « من مجبورم این کار را انجام دهم.» در این مواقع گفتار خود را اصلاح کنید و بجای اینکه بگویید: « من مجبورم این کار را انجام دهم»، بگویید:‌« آن را بدست می‌آورم. توانایی‏ها و مهارت‏هایم را با دیگران سهیم می‌شوم. چیزهای جدید یاد می‌گیرم. تلاش می‌کنم روشی را در پیش گیرم که به رشد و پیشرفتم کمک کند.» این تغییر ساده و تبدیل فعل “مجبور بودن” به “بدست آوردن”، می‌تواند شکل و رنگ متفاوتی در طرز نگرش و اعتماد‏ به ‏نفس شما بوجود آورد.

بجای برنده شدن بر روی یادگیری تمرکز کن.

یکی از روش‏هایی که به‌‏وسیله آن می‌توانید از جعل کردن و تظاهر کردن به دانستن کاری جلوگیری کنید، ساختن و یادگرفتن آن کار است.

به خودتان آموزش دهید. دراین‏صورت کمتر مجبور به تظاهر و تقلب در کارها می‌شوید. در جلسات یاداشت برداری کنید؛ مقالات مرتبط به حرفه و صنعت را بخوانید و از آخرین مطالعات مرتبط با رشته خودتان مطلع شوید؛ در یک خبرنامه ثبت‏نام کنید، برنامه‌ریزی کنید که هر روز مطلب جدیدی یاد بگیرید. با این روش و با این پشتوانه؛ آگاهی، دانش و اعتماد ‏به‌‏نفس خود را افزایش دهید.

اِری می گوید:‌« یادگیری نه‏‌تنها به شما اعتماد ‏به‌‏نفس می‌دهد بلکه با تمرین کردن کارهایی که قبلاً بلد نبودید و از ندانستن آنها رنج می‌بردید، به دیگران نشان می‌دهید به این باور رسیده ‏اید که نمی‌دانستید و اکنون خوشحال و مشتاق به پیشرفت هستید.»

تمام کارها و مهارتهایی را که در آن خوب هستید به خاطر داشته باشید.

کار خیلی راحتی است که بر روی تمام چیزهایی که ندارید و کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید تمرکز کنید. اما با این کار اعتماد به‌‏نفستان را نابود می‌کنید.

این افکار منفی را با یک اظهارنظر مثبت و قطعی معامله به‏ مثل کنید.

اِری می‌گوید:‌ « این نکته را بخاطر داشته باشید که شما دارای تجربیات، مهارت‏ها، استعدادها و توانایی‏های فراوانی هستید که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.»

شِلتن می‌گوید:‌« یک پیام کوتاه در مورد توانایی‌هایتان بنویسید و در طول روز، به‌‏خصوص هنگامی‏‌که با مشکل و چالشی روبرو می‌شوید آن را بخوانید. به این طریق اعتماد ‏به‏‌نفس بیشتری بدست می‌آورید.»

منبع This is one emotion that you should fake

بیان دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.