تعیین مسیر شغلی، راهکاری برای افزایش درآمد و رضایت شغلی

آیا میدانید مسیر شغلی چیست؟ بگذارید کمی تر ساده تر بگویم، تا بحال با خودتان فکر کرده اید با شغلی که مشغول به آن هستید یا شغلی که در آینده میخواهید داشته باشید در نهایت به کجا می رسید؟ در این مقاله با ما همراه شوید تا راهی را به شما نشان دهیم که بتوانید آینده کاری خود را با آن ترسیم کنید و با آن به جایگاه و درآمد عالی برسید.

مسیر شغلی چیست؟

مسیر شغلی یک نقشه راه است. نقشه ای که در آن  از شروع یک شغل تا رسیدن به بالاترین جایگاه آن شغل را برای خودتان تعریف می کنید. مسیری که در طی آن، جایگاه فعلی کارتان را ارزیابی میکنید، برای رسیدن به جایگاه و شغل دلخواهتان تصمیم میگیرید و تغییرات لازم را برای رسیدن به آن شغل ایجاد میکنید.

مسیر شغلی یک مقصد نیست بلکه یک مسیر از قبل تعیین شده است. در این مسیر ایستگاه‌های متعدد شغلی را تعریف میکنید که رسیدن به هر ایستگاه نیازمند داشتن زمان و مهارت‌های لازم برای آن  است.

تعیین مسیر شغلی، راهکاری برای افزایش درآمد و رضایت کاری

در مسیر شغلی مشخص می کنید که در کجای زندگی کاری خود هستید و تصمیم دارید کجا باشید و در طول این مسیر  تغییرات ضروری را انجام میدهید.   تعیین مسیر شغلی راهکاری برای افزایش درآمد و رضایت کاری است.

  • برای کسی که تازه فارغ التحصیل شده است و می‌خواهد در بازار کار استخدام شود و در حال جستجوی شغل اول خودش هست تعیین مسیر شغلی به معنای مسیری است که کمک کند تا از رشته تحصیلی اش به سمت اولین شغل اش حرکت کند.
  • برای کسی که بدنبال رشد و ارتقا شغل اش در سازمان هست تعیین مسیر شغلی به معنای مسیری است که در طی آن توانایی های حرفه‌ای خود را تقویت می کند و در مورد آنچه که از شغل خود انتظار دارد آگاهی و مهارت های جدید کسب کند.
  • برای کسی که در بازار کار کهنه کار است اما بدنبال رسیدن به آرزوهای جدید است مسیر شغلی به معنای تعیین مسیری برای کارآفرین شدن است.
  • و برای کسی که سبک شغلی فریلنسری را انتخاب کرده است تعیین مسیر شغلی به معنای تعیین مسیری برای متخصص شدن در حرفه کاری ، جذب و مدیریت پروژه‌های بیشتر و بهتر است.

تعیین مسیر شغلی را از کجا شروع کنیم ؟

یکی از مهمترین دلایل که باعث می شود افراد پیدا کردن مسیر شغلی مناسب را کار مشکلی بدانند این است که آنها شناخت دقیقی از خود و اهداف زندگی شان ندارند. بدون شناخت کامل از خود، مانند سفینه ای سرگردان هستید که به هر سو حرکت می کنید  و در نتیجه هرگز به مقصد نمی رسید.

در نظر اول ممکن است این گفته اغراق آمیز به نظر برسد، اما واقعیت این است که شما باید با شناخت صحیح خود مسیر شغلی مناسب را برای خودتان  تعیین کنید. باید فراتر از مدرک دانشگاهی، امکانات شغلی یا خود شغل فکر کنید و  مسیر شغلی تان را مدیریت کنید. بیایید تعیین مسیر شغلی را با یک مثال یاد بگیریم.

یک مثال از تعیین مسیر شغلی

همانطور که گفته شد مسیر شغلی دارای ایستگاه‌های متعدد شغلی است که برای رسیدن به هر ایستگاه به زمان، دانش و مهارت آن ایستگاه احتیاج دارید.

نقطه شروع 

فرض کنید می‌خواهید یک حسابدار حرفه‌ای شوید. قبل از آن نیز توسط آزمون‌های روانشناسی مانند تست هالند علایق و توانمندی‌های شغلی  خود را سنجیده‌اید و در نهایت متوجه شده‌اید که شغل حسابداری مناسب شما است. حتی ممکن است از همین رشته هم فارغ التحصیل شده باشید. ابتدا یک شغل جهت ورود به بازار کار و در راستای اهداف شغلی خود انتخاب کنید.

ورود به بازار کار ( استخدام در شغل  صندوقدار )

بعنوان مثال استخدام به عنوان صندوقدار می‌تواند گزینه مناسبی باشد. شما در این شغل با نحوه حساب و کتاب کردن آشنا شده و همچنین مهارت‌های نرم دیگری مانند مذاکره و فن بیان را یاد می‌گیرید. برای این شغل مدت زمان مشخص کنید. به عنوان مثال، ۶ ماه الی یکسال در این شغل بمانید.

مهارت آموزی (استخدام در شغل کمک حسابدار )

پس از آن شروع به مهارت آموزی و یادگیری نرم افزارهای مرتبط با حسابداری کنید. نرم افزارهایی مانند پیشرو ، تدارک و  نوسا، و سایر نرم افزاری که به روز تر است را یاد بگیرید. برای این مرحله زمانی بین یک تا سه سال را در نظر بگیرید. در این مدت تا می‌توانید یاد بگیرید تا به عنوان کمک حسابدار بر کار خود مسلط شوید.

پیشرفت شغلی (استخدام در شغل  حسابدار )

در ایستگاه بعدی بعنوان حسابدار  زمان بین ۳ تا ۸ سال را در نظر بگیرید. در این مدت به قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی و حقوق و دستمزد مسلط شوید. هر چه در این مسیر بیشتر بیاموزید و متخصص تر شوید درآمد خود را افزایش می‌دهید.

حرفه ای شدن ( استخدام در شغل حسابدار ارشد)

در نهایت به نقطه حرفه‌ای شدن می رسید. اگر در طی این مسیر هنوز باور دارید که یک حسابدار موفق هستید پس روز به روز متخصص تر خواهید شد. در این مرحله با ایجاد برند شخصی و مزیت تخصصی خود به عنوان یک حسابدار حرفه ای شناخته می‌شوید. این خلاصه یک نقشه راه یا مسیر شغلی است، مسیری که ۵ تا ۱۲ سال طول می کشد تا به نقطه نهایی خود برسد.

لازم است برای دستیابی به شغل موردنظر، از مشاوران و افراد با تجربه استفاده کنید. این افراد می‌توانند به شما مسیر درست را نشان دهند. برنامه‌ریزی مسیر شغلی به خواسته‌های شما و همچنین واقعیت‌های موجود بستگی دارد. خواسته‌ها را شما مشخص می‌کنید، ولی واقعیت‌ها براساس تجربیات مشخص می‌شوند. مشاوران شغلی در کارومه همراه شما هستند تا با تعیین مسیر شغلی مناسب برای خود  کسب درآمد عالی داشته باشید. می‌توانید با شماره ۰۳۵۳۸۲۶۹۲۱۷ تماس حاصل نمایید تا کارشناسان ما راهنماییتان کنند.

بیان دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.