همه چیز درباره طرح کارورزی وزارت کار

موج بیکاری فارغ التحصیلان دولت را به راهکار عملی و مهمی رساند.  پیش بینی می شود طرح کارورزی وزارت کار بتواند شکاف بین آموخته های دانشگاهی و مهارت های مورد نیاز در بازار کار را کم کند. اگر شما هم به تازگی با طرح کارورزی اشنا شده اید مقاله زیر را حتما بخوانید :

کارورزی، جهشی در مسیر شغلی

در ایران، مسئول حمایت از طرح کارورزی، «معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» است. در ادامه درباره طرح کارورزی وزارت کار ۱۳۹۸ صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • طرح کارورزی چیست؟
  • کارورزی و وزارت کار
  • راهنمای ثبت نام در طرح کاروزی
  • پاسخ به سوالات متداول

طرح کارورزی چیست؟

طرح کارورزی امکان و فرصتی برای آشنایی فارغ التحصیلان دانشگاهی با محیط کار محسوب می شود که نه تنها باعث افزایش قابلیت های آنان برای اشتغال در آینده می شود بلکه به کارورزان قدرت انتخاب بیشتری در انجام وظایف ارائه شده می دهد تا بتوانند بهتر به علاقمندی ها و گرایش های خود در زمینه های مختلف پی برده و نقاط ضعف و قوت کار خود را ارزیابی کنند. کارورزی یک تجربه دست اول و عملی است که دانش آموختگان دانشگاهی مهارت های شغلی مهمی را همانند برقراری ارتباط، تعهد کاری، وقت شناسی، حل مساله، کارگروهی، خودمدیریتی، برنامه‌ریزی و سازماندهی و آشنایی با فن‌آوری بیاموزد که امروزه برای شاغل شدن بسیار واجب و ضروری هستند.

برای اینکه در مورد کاروزی بدانید مقاله زیر را حتما بخوانید

 

کارورزی چیست؟

کارورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

در ایران، مسئول حمایت از طرح کارورزی وزارت کار، «معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» است. اگر شما کسب و کار هستید در این طرح، واحد پذیرنده معرفی می شوید و اگر فارغ التحصیل هستید کارورز هستید در هر دو حالت برای اینکه بخواهید تحت حمایت‌های مادی و معنوی این معاونت قرار بگیرید، باید فرم‌های مربوطه را در که در ادامه این گفتار معرفی می‌کنیم، تکمیل کنید تا نهادهای مسئول، آن‌ها را بررسی کنند و در صورت تأیید، مجوز های لازم برای شما صادر شود. شرایط کارورز و واحد پذیرنده مورد تأیید و حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۸ را در ادامه ارائه کرده‌ایم. شرایط زیر را در نظر داشته باشید:

الف- شرایط واحد پذیرنده

  • کسب و کار متقاضی طرح کارورزی، باید دارای مجوز از مراکز ذیصلاح باشد
  • واحد پذیرنده باید مجوز آموزش کارورزی از اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی یا فنی و حرفه ای داشته باشد .
  • لیست بیمه کسب و کار متقاضی نباید از ۳ نفر کمتر باشد
  • به ازای هر ۳ فرد در لیست بیمه می توان یک نفر کارورز را استخدام کرد.

ب-  شرایط کارورز

  • کارورز باید فارغ التحصیل دانشگاه باشد
  • سن کارورز مقطع کاردانی ۲۵ سال، کارشناسی ۲۸، ارشد ودکتری حداکثر ۳۳ سال است
  • برای آقایان دو سال خدمت سربازی اضافه می شود
  • از فارغ التحصیلی کارورز نباید ۵ سال گذشته باشد

راهنمای ثبت نام در طرح کارورزی وزارت کار

برای ثبت نام در طرح کارورزی، به آدرس زیر بروید

 http://www.portaltvto.com/internship/main_page/main

ثبت نام در طرح کارورزی

تصویر ایندکس طرح کارورزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

گام‌های فرایند جذب داوطلب در طرح کارورزی

گام اول : پیش ثبت نام

ابتدا کاربر لازم است از نوار منو در بالاي صفحه و از بخش ثبت نام، بر روي ثبت نام داوطلب کلیک نماید

پس از کلیک بر روي آن، صفحه توافق نامه مشاهده می شود در صورتی که با آن موافق هستید بر روي دکمه ادامه فرایند کلیک نماید.


در  صفحه بعد کارورز یک سري مشخصات اولیه را وارد می نماید نام کاربري و رمز عبوري را براي ورودهاي بعدي به سامانه مشخص می نماید. پس از آنکه کارورز مقادیر خواسته شده در این صفحه را وارد نمود، لازم است بر روي دکمه ثبت نام کلیک نماید.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید دسترسی به بخش هاي مختلف را به کارورزمی دهد. اما در سمت چپ این صفحه ، کارورز دو بخش با عناوین پیام هاي شخصی و پیام هاي عمومی را مشاهده می نماید. کارورز از بخش پیام هاي شخصی می تواند از عملیاتی که لازم است در طی فرایند انجام دهد و یا پیام هایی که از طرف کارشناسان و ناظران طرح براي کارورز ارسال می شود، آگاهی یابد.

در بخش دیگري از این صفحه داوطلب می تواند از طرح هایی که مشمول آن می باشد، آگاهی یابد، و با کلیک بر روي دکمه بررسی مجدد طرح هایی که مشمول آن هستم، این طرح ها را بروزرسانی نماید.

در بخش پایینی این صفحه، بخشی با عنوان وضعیت در فرایند وجود دارد، با استفاده از این بخش داوطلب می تواند به صورت یک نوار پیشرفت، وضعیت خود را در فرایند مشاهده نماید. مرحله اي که در آن قرار گرفته است و هنوز کامل نشده است با یک فلش زیر آن مرحله مشخص گردیده است.

کارورز میتواند وضعیت خود را در فرایند و عملیاتی که نیاز به انجام آن است را مشاهده نماید و از آن آگاهی یابد.

تکمیل ثبت نام

پس از آنکه کارورزثبت نام اولیه خود را انجام داد و وارد سامانه شد لازم است با مراجعه به منوي اصلی (منوي سمت راست)، بر روي ثبت اطلاعات اولیه کلیک نماید و ثبت نام خود را تکمیل نماید. پس از کلیک بر روي ثبت اطلاعات اولیه، منوی زیر را مشاهده می کنید.

کارورز لازم است در ۵ گام یا مرحله، ثبت نام خود را تکمیل نماید. پس از آنکه کارورز وارد هر یک از این بخش ها شد، این صفحه موزاییکی شکل  تبدیل به نواري از گام ها، در بالاي آن بخش خواهد شد.

این نمودار شامل بخش های زیر است که کارورز موظف است همه را با دقت کامل کند :

  • مشخصات هویتی
  • تحصیلات و مشخصات فردي
  • آدرس
  • مشاغل انتخابی کارورز

در مرحله آخر که تایید نهایی اطلاعات است کارورز با کلیک کردن بر روی قسمت مربوطه، می تواند از طرح هایی که مشمول آن است، آگاهی یابد

گام دوم :انتخاب بنگاه (واحد پذیرنده)

پس از آن که کارورز ثبت نام خود را تکمیل نمود، لازم است از این بخش که در شکل زیر مشخص شده است بنگاه هایی را که قصد گذراندن طرح، را در آن ها دارد، به صورت پیشنهاد به واحد پذیرنده انتخاب نماید. این انتخاب، به معناي پذیرش توسط آن واحد نیست، بلکه لازم است تا این درخواست ها توسط واحد پذیرنده مورد بررسی قرار گیرد تا در صورتی که درخواست مورد پذیرش آن واحد واقع شد، تاریخ و زمان مصاحبه براي کارورز مشخص گردد.

برای داشتن یک دوره کارورزی موفق حتما این مقاله را بخوانید:

۸ پله از کارورزی تا رسیدن به تخصص
گام سوم: عقد قرارداد

پس از آن که کارورز داوطلب در واحد پذیرنده حضور یافت و پیش قرارداد توسط دو طرف امضا گردید و توسط بنگاه براي بررسی کارشناسان ارسال شد، در صورتی که این پیش قرارداد توسط کارشناسان مربوطه مورد تایید قرار گرفت، داوطلب می تواند قرارداد تایید شده خود را از این بخش دریافت کند

گام آخر: دریافت تاییدیه حضور در دوره آموزشی

پس از آنکه دوره کارورزي به پایان رسید و این موضوع توسط واحد پذیرنده شخص گردید، کارورز می تواند تاییدیه حضور در دوره خود را از این بخش دریافت نماید.

گام های فرایند اخذ مجوز براي واحد پذیرنده

مسیر این فرایند هم شبیه گام های ثبت نام کارورز است که در قسمت بالا توضیح داده شد نوار فرایند ای گام ها در شکل زیر مشخص شده است

و در نهایت بنگاه متقاضی کارورزی می تواند ساعت و روز مصاحبه را تعیین نماید .

پاسخ به سوالات متداول

۱- مدت دوره کارورزی و معافیت هاي بیمه اي چقدر است ؟

 طول دوره کارورزي حداقل ۴ ماه و حداکثر ۶ ماه براي هر کارورز متناسب با ظرفیت بنگاه واستانداردهاي آموزشی مهارت تعیین میگردد .
کلیه واحدهاي پذیرنده در صورت به کارگیري و جذب کارورزان مقطع کارشناسی و بالاتر بعد ازطی دوره کارورزي، از مزایاي پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به صورت کامل توسط دولت به مدت دو سال،بهره مند میشوند.

۲- مزایای جذب کارورز برای بنگاه پس از طی شدن مدت کارورزی چیست؟

کلیه کارفرمایان درصورت به کارگیري و جذب مستقیم دانش آموخته دانشگاهی داراي مدرك تحصیلی کارشناسی و بالاتر، می توانند از مزایاي پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به صورت کامل توسط دولت به مدت دو سال، بهره مند میشوند.

 

8 نظر
  1. مدينه

    با سلام و خسته نباشيد. قبلا من در سامانه كارورزي وزارت كار ثبت نام كردم ولي الان نام كاربري ام را فراموش كردم . در حال حاضر نمي دانم چه كار كنم . هيچ راهي هم برايش بازگرداني نام كاربري وجود ندارد . لطفا هرچه سريعتر جوابم را ببدهيد . ممنون

    1. رزیتا زارع

      در قسمت ویرایش سامانه کارورزی امکان بازیابی رمز وجود دارد

  2. salimian

    با سلام من بدون اینکه برم کاریابی از طریق سایت موقعیت کارورزی را شناسایی کردم و از طریق اداره کار سه ماه کارورزی رفتم الان که رفتم تامین اجتماعی برای بیمه ۲۴ ماه بعد از کارورزی، فرمودند باید برم از کاریابی معرفی نامه بگیرم رفتم کاریابی وثیقه ۲میلیونی گذاشتم معرفی نامه گرفتم و زمانی وثیقه ام پس داده میشه که ۵۰درصد حقوق یک ماه یعنی ۷۶۵۰۰۰ تومان را به کاریابی بدم. آیا این قانون منصفانه است؟ من خودم موقعیت کارورزی را پیدا کردم چرا باید یه پولی هم به کاریابی بدم؟؟؟ در ضمن اینقدر حقوق نمیگیرم که تازه ۷۶۵۰۰۰ تومن هم بدم!!! به کجا باید شکایت کنم؟ ممنون از اینکه پاسخ میدید قبلا هم پیام دادم اما کسی جوابگو نیست

    1. رزیتا زارع

      این مبلغ اغلب توسط کارفرما پرداخت می شود چون کارفرما از مزایای تخفیف بیمه استفاده می کند .

  3. hasti

    سلام.من قبلا ثبت نام کردم ولی الان یه سری از اطلاعاتم تغییر کرده و میخوام ویرایش کنم ولی نمیشه.چرا؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. رزیتا زارع

      منظورتون سامانه کارومه هست یا سامانه کارورزی ؟

  4. سعید

    مزایای جذب کارورز از طریق این طرح برای خوده کارورز چیست؟ مزایا و معایب رو برای اون فارغ التحصیلی که میخواد از طریق این طرح جذب یک شرکت بشه بفرمایید لطفا. ممنونم

    1. رزیتا زارع

      با سلام
      کارورز در این طرح محیط واقعی کسب و کار رو تجربه میکند. آموزش های در طی این دوره مبتنی بر نیاز محیط کار هست بخشی از این آموزش ها در خارج از سازمان ها وجود ندارد یا اگر وجود دارد عملی نیست و بیشتر بصورت تئوری است. علاوه بر این کارورز در پایان دوره هم گواهی سابقه کار دریافت می کند.
      اما برای کارفرما
      کارفرما مجبور نیست به کسی که سابقه کار دارد حقوق و بیمه طبق قانون کار پرداخت کند ، در ضمن می تواند کارورز را در طی مدت دوره برای کار آماده کند علاوه بر این مورد می تواند در صورت استخدام و جذب از مزایای تخفیف بیمه برخوردار شود

بیان دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.