زمانی که با مصاحبه کننده خود به نتیجه درستی نرسیدید، چه باید کرد

به یک مصاحبه شغلی رفته اید، کارفرما به نظرعالی می‌آید و میزان حقوق بالاتر از شغل فعلی تان را به شما پیشنهاد میدهد، اما در طول مصاحبه چیز عجیبی اتفاق می‌افتد؛ که به نظر می آید شما و کارفرمایتان با همدیگر به نتیجه موفقیت‌آمیزی نمی‌رسید. ممکن است، پاسخ هایتان او را تحت تاثیر قرارندهند و یا به هر طریقی می خواهد از این کار طفره رود.

مأیوس نشوید و امیدتان را از دست ندهید. این راهنمای مصاحبه‌، راههای متفاوتی را به شما نشان خواهد داد که بتوانید آنها را در زمان مصاحبه بکار برید و در حالیکه از وضعیت محترمانه خارج نشده اید بتوانید تاثیر مثبتی از خودتان به جا بگذارید را به شما توصیه میکند.

زمینه مشترک پیدا کنید

چند اقدام احتیاطی که در بخشی از برنامه آمادگی مصاحبه شغلیتان می‌توانید بکار بگیرید وجود دارد. در ارتباط با سابقه حرفه‌ای، آموزشی و یا باشگاه ها و سازمانها که متعلق به شغلتان است تحقیق کنید. از گوگل مطالب زیادی می توانید بدست آورید. ممکن است شما نیز برای همان کارفرما کار کنید یا کارفرمای شما با آن یکی در دانشکده فوتبال بازی می‌کرده، یا علایق مشترکی داشته‌اند.

از این اطلاعات می‌توانید، به عنوان وسیله نفوذی در طول مصاحبه استفاده کنید و نه تنها این کار باعث دستیابی به اطلاعات و موفقیتتان می شود بلکه پشت کارتان را در این زمینه می‌رساند.

اگر در طول تحقیقات خود به نکته قابل توجهی دست نیافتید، مضطرب نشوید. در طول مصاحبه بحث را باز کنید و شناخت بیشتری از کارفرمایتان بدست آورید. مردم دوست دارند که در مورد خودشان صحبت کنند. از مصاحبه کنندگان بپرسید که چرا علاقمند به کار در شرکتشان هستند؟ (بدون اینکه دیگران مطلع شوند.) در مورد ایجاد توازن بین کار و زندگی صحبت کنید و به طورساده به دیگران نشان دهید؛ که به چیزهایی غیر از کار نیز علاقمند هستید. با این روش می‌توانید تا حدودی بر ناشی‌گریهایتان چیره شوید.

تمسخر و تحمل آن

بعضی مواقع این احساس به محض اینکه با کارفرمایتان دست می‌دهید، به وجود می‌آید؛ ولی اکثرا این مسئله در طول فرایند مصاحبه بوجود می‌آید.

بدون تعارف، به محض اینکه متوجه بلند شدن پرچم قرمز شدید لحظه ایست که قطعاً می‌توانید در اوج بازی قرار بگیرید. به خودتان بگوید: « هوم، بنظر می‌رسد که با هم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.» و بعد به صورت حرفه‌ای و مؤدبانه ادامه دهید. اگر در شغلی هستید که شما و همکارانتان ( یا مشتریانتان و موکلانتان) نمی‌توانید، مسائل را رو در رو حل کنید. به هر حال هنوز این امکان وجود دارد که به بهترین روش عمل کنید.

قبول کنید و با تمرکز بر روی چیزهایی که می‌دانید به جلو روید. نقش اولیه شما در طول مصاحبه این است که مهارت ها و تجربیات مطلوب خود را عرضه کنید.

خونسردی خود را حفظ کنید.

اگر مصاحبه شما با حالتی تمسخر‌ آمیز و گستاخانه یا خصمانه شروع شد، هنوز لازم است که اغفال نشوید، آرامشتان را حفظ کنید و خونسرد باشید، خودتان را کنترل کنید و حالت دفاعی نگیرید.

ممکن است مثلاً، مصاحبه‌کنندگان تعدادی سوال از تجربیات کاریتان و یا فرضیاتی بر اساس کارفرمایان اخیرتان بسازند یابه عمد بخواهند که شما را عصبانی کنند. موضوع هر چه می‌خواهد باشد، نفس عمیقی بکشید؛ و به نکات مثبت تجربیات و مهارت هایتان فکر کنید. به سوالات جواب دهید، نه به هیجانات و ثابت کنید که حتی در زیر فشار هم می توانید درست عمل کنید.

همه پرچمهای قرمز را در نظر بگیرید

بخاطر داشته باشید همانطور که کارفرمایان از شما مصاحبه می‌کنند، شما نیز با آنها مصاحبه کنید. بنابراین دچار ناشی‌گری و ناراحتی در طول مصاحبه نشوید، بخصوص اگر مصاحبه کننده رئیس آیندیتان باشد.

اگر همکاران احتمالیتان از شما مصاحبه می‌کنند. بررسی کنید که چگونه با آنها به تعامل روزانه برسید.

آیا ملاحظات کاری باعث شده که با شما صمیمی نباشند؟ آیا آنها حواس پرت، خسته یا تحت تاثیر استرس هستند؟ ( و یا پرچمهای قرمز دیگری وجود دارد.)

 به هر حال، مهم این است که در این مصاحبه  خیلی عالی عمل کرده‌ باشید، خواه به نتیجه‌ای با آنها رسیده باشید و یا نه. سپس می توانید، مطابق با واقعیت، ارزیابی و جمع‌بندی کنید که آیا هنوز در صورتی که با پیشنهاد شغلیتان موافقت کنند مایل به فعالیت در این شغل هستید، یا می‌توانید از پیشنهادتان صرف نظر کنید و شغل دیگری را در کارومه جستجو می‌کنید. آنجا همیشه گزینه‌هایی وجود دارد.

 

‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍

بیان دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.