ده چیز که همیشه باید در هنگام مصاحبه شغلی همراه خود داشته باشید. و پنج چیز که باید از آوردن آن خوداری کنید

متاسفانه، ممکن است هزینه این عدم آمادگی به قیمت ازدست دادن شغل موردعلاقه شما باشد. به منظور جلوگیری از این اتفاق، به محض تقاضای شرکت برای مصاحبه از شما باید شروع به آماده کردن مدارکتان کنید. از این لیست جامع استفاده کنید تا مطمئن شوید همه چیزهای مورد نیاز که در اولین برخوردتان تأثیر خوبی در مصاحبه کننده می‌گذارد داشته باشید. به این روش درزمان مصاحبه صد درصد برای حضور آمادگی دارید.

چه چیزهایی در زمان مصاحبه همراه خود بیاوریم

۱. پوشه

ضروری است، که خلاصه مهمی از مدارک مرتبط با کارتان را در مصاحبه شغلی همراهتان بیاورید. بنابراین اولین چیزی که اولویت دارد، این است که پوشه‌ای داشته باشید که بتوانید این مدارک را بطور مرتب در آن قرار دهید.

مربی دوره‌های شغلی جن دیول بیان می‌کند که: « با این کار ساده نشان می‌دهید که با انضباط و مرتب هستید و این یکی از مهارتهای نرمی است که بیشتر کارفرمایان در بین داوطلبان کار، جویای آن هستند.»

۲. چندین کپی از سابقه کاریتان

همیشه پیش از درخواست شغل باید سابقه کاریتان را ارائه دهید اما گمان نکنید که مصاحبه کنندگان در هنگام مصاحبه با شما کپی ازسابقه کاریتان را دردست دارند. دیول بیان می‌کند « کارفرمایان سرشان شلوغ است و بعضی مواقع فراموش می‌کنند که از سابقه کاریتان زیراکس بگیرند.»

چرا چندین کپی بیاوریم؟ ریچل لوک مربی شغلی دانشگاه مری لند بیان می کند که،« هرگز نمی‌دانید که قرار است با چند نفر مصاحبه کننده ملاقات کنید، همچنین بعید است که تنها با یک کارفرما مصاحبه کنید.»

۳. کارت ویزیت

هر چند سابقه کاریتان باید شامل اطلاعاتی درمورد محل کار و چگونگی نحوه ارتباط با شما باشد و کارت ویزیت شاید به نظر روش قدیمی برسد ولی ضرری ندارد که آن راهمراهتان بیاورید.

آناستازیا باتن مربی دوره شغلی بیان می‌کند که،« حمل کارت ویزیت آسان است، بهتر است همیشه چند کارت دم دستتان داشته باشید و در کیفتان بگذارید. هرگز نمی‌دانید شاید کسی از شما درخواست کرد.»

۴. نمونه کار

اگر برای مصاحبه به یک سازمانی می‌روید که خلاقیت لازمه کار آن است، مانند شرکتهای تبلیغاتی، روزنامه‌نگارها، طراحان گرافیک، معمارها و یا شرکتهای مُد باید نمونه‌ای از کارهایتان را همراه ببرید که به مصاحبه کننده ارائه دهید.

باتن بیان می‌کند که:« بهتر است که نمونه کارهای کامل خود را پس از آن به وسیله کامپیوتر ارسال کنید.»

بسته به نوع کارتان همچنین ممکن است، که بخواهید نمونه‌هایی از بازده‌های مثبت کارهای گذشته‌یتان را نیز بر روی کارفرمایان قبلیتان ارائه دهید.

۵. معرفان

اگر جریان مصاحبه به خوبی پیش رود. کارفرمایان ممکن است، درخواست کنند؛ که معرفانتان را معرفی کنید. بنابراین بهتر است که از قبل فهرستی از معرفان و اطلاعاتی که بتوان با آنها تماس برقرار کرد، آماده کنید.

ممکن است فکر کنید که می‌توانید این اطلاعات را زمانی که به خانه رفتید برای کارفرمایتان از طریق ایمیل ارسال کنید، اما دیول بیان می‌کند که« این روش بدی است. باید مطمئن شوید که همه چیزهای مورد نیاز که باعث تسریع روند استخدامتان می‌شود، در اختیار شرکت قرار دهید.»

۶. خودکار و دفتر یادداشت

اگر در طول جریان مصاحبه چندین یادداشت کوتاه بردارید، این کار به چند دلیل می‌تواند سودمند باشد. با این کار نشان می دهید که فعالانه به صحبتهای مصاحبه کننده، گوش می‌دهید و به این بحث و مذاکره علاقمند هستید. همچنین مطمئن می‌شوید که هیچ نکته‌ مهمی را در مورد شغل مورد نظر از قلم نیانداخته‌اید. به علاوه، لوک می‌گوید که« بعداً می توانید با مراجعه به یادداشتهایتان برای مصاحبه کننده نامه تشکر آمیز  بنویسید.»

فقط قبل از یادداشت برداری از مصاحبه کنندیتان اجازه بگیرید. لوک می‌گوید:« آنقدر یادداشت برداری نکنید که ارتباط چشمیتان را از دست بدهید.»

توصیه شخصی: دیول توصیه می‌کند که،« چندین خودکار در کیفتان داشته باشید. ممکن است خودکار مورد علاقه شما جوهرش تمام شود.»

۷. پرسش

برای اینکه ثابت کنید به شغلتان علاقمند هستید، باید سوالاتی برای مدیراستخدامیتان آماده کنید. تا ثابت کنید که با ارزشهای اساسی شرکت، چالشها، و از فرهنگ شرکت آگاهی دارید. در اینجا چندین سوال ارائه می‌کنیم. که می تواند در ارزیابی مسائل مهم شرکت یاری دهنده باشد:

– تعریف شرکت از موفقیت چیست. وچگونه آن را اندازه‌گیری می‌کند؟

– مهمترین کارهایی که در شصت روزاول کاریم باید به انجام برسانم چه کارهای هستند؟

– چگونه وفاداری و تشریک مساعی را بین همکاران شرکت ترغیب می کنید؟

مدیران چگونه بازخورد برای کارکنان فراهم می‌کنند؟

۸. بحث و گفتگو

مصاحبه کاری خسته کننده است. یکی از روشهای کاهش فشار و اضطراب و بدست آوردن اعتماد به نفس قبل از مصاحبه این است که ذهنتان به دنبال مطالب و نکات که در طول مصاحبه می‌خواهید عنوان کنید مانند مهارتهای تخصصی و یا تعاریفی که توانایی هایتان را مشخص می‌کند باشد.

دیول توصیه می‌کند که،« فهرست بزرگی از خلاصه دستاوردهایتان، که براساس مهارتهایتان سازمان‌بندی شده فراهم کنید، که بتوانید قبل از ورود به جلسه مصاحبه آن را مرور کنید. این کار باید به مسئولیتهای شغلیتان وابسته باشد. برای مثال، اگر برای مصاحبه منصب مدیریتی می‌روید باید به پروژه‌هایی که اخیراً بر آنها نظارت کرده‌اید، اشاره کنید و توضیح دهید که چگونه در این کار فراتر از حد انتظار عمل کرده‌اید.»

۹. تشخیص هویت

ممکن است این نکته هوشمندانه بنظر نرسد، با وجود این، ارزش یادآوری دارد. باتن می‌گوید،« برای ورود به ساختمان لازم است که کارت شناسایی عکس‌دار عرضه کنید. بنابراین از قبل با کارفرمایتان تطبیق کنید؛ تا متوجه شوید که برای ورود به سازمان به چه مدارک امنیتی نیاز دارید. ممکن است گارد امنیتی شرکتی که با آن قرار ملاقات دارید، از شما نام شخصی که با او قرار ملاقات دارید را بخواهد. یا اینکه بخواهد بدانند که فرد مورد نظر در کدام طبقه ساختمان است. مطمئن شوید. که تمام اطلاعاتی که در زمان مصاحبه نیاز دارید را از قبل آماده کنید.

بنابراین با انجام این کار قبل از قرارملاقتتان در راهروهای شرکت سرگردان نیستید.

۱۰. لبخند زدن

الان وقتشه که آن مرواریدهای سفید را نشان بدهید!

قبل از حرکت دادن ماهیچه‌هایتان، منافع حاصل از این نگرش مثبت را مورد بررسی قراردهید. لوک می‌گوید: « ممکن است لبخند زدن احمقانه بنظر برسد. اما کارفرمایان می‌خواهند بدانند که آیا شما به جایگاه شغلیتان علاقمند هستید.»

چه چیزهایی را نباید در هنگام مصاحبه همراه بیاورید.

باتن می‌گوید: « چیزهایی که باعث حواس پرتی شما و مصاحبه کنندگان می‌شود به همراه نیاورید.»

این چیزها شامل این موارد می‌شود:

  •  آدامس جویدن
  • غذا
  • نوشیدنی
  •  جواهرات بیش از حد
  • والدینتان ( بله، درست متوجه شدید. واقعاْ افراد این کار را می‌کنند!)

همچنین مطمئن شوید که تلفنتان را درحالت ساکت قرار دارد و یا آن را دراتومبیلتان بگذارید و همراه خود نیاورید.

لوک می‌گوید، « نباید حواستان حتی برای چند ثانیه هم در جلسه مصاحبه از موضوع منحرف شود.»

بیان دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.